Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Audi A6

22.2.2011

VIPINÄÄ KULMAHUONEISIIN

Audi A6 uudistuu sopivaan saumaan. Talouskasvu näyttää piristymisen merkkejä, ja vallalla on tiettyä optimismia. A6 on edustava, urheilullinen ja kilpailijaryhmässään järkevän hintainen ja vähäpäästöinen.

Uudella A6:lla ajaessa kaikki tapahtuu luontevasti, melkein kuin itsestään. Kuljettaja tuntee olevansa osa koneesta, joka hoitaa liikkumisen äänettömästi ja turvallisuutta uhkuen.

Moottori vääntää nöyrästi. Nopeuden mukaan säätyvä sähköisesti tehostettu ohjaus on kaikissa tilanteissa tunnokas. Vaihteisto, olipa kyseessä käsikäyttöinen tai automaatti, toimii kuin ajatus.

Tarvittaessa menoon voi lisätä reilusti urheilullisuutta. Malliversiosta riippumatta moottorin suorituskyky antaa siihen kyllä mahdollisuuden.

Edustavuudestaan huolimatta auto suorastaan houkuttelee reippaaseen ajotapaan, sillä kuljettaja tuntee olonsa kaiken aikaa varmaksi. Kaarreajon ääritilanteissakin ajonvakautus ja elektroninen tasauspyörästönlukitus tekevät menosta eleetöntä.

Paljailla asfalttiteillä ei juuri huomaa, onko alla etuvetoinen versio tai nelivetoinen quattro. Suomalaisessa talvessa eron varmasti oivaltaisi, mutta tutustumiskoeajo ajettiin Sisiliassa, jossa talviolosuhteista ei ollut tietoakaan. Hyvä niin.

Uuden A6-malliston uusiutuminen alkaa neliovisesta ja viisipaikkaisesta sedanista. Avantin aika tulee syksyllä.

Perusratkaisuiltaan auto on säilynyt entisellään. Olemukseltaan se on hyvin entisen kaltainen. Asiaa tuntematon ei helposti huomaa koko muutosta.

Kuljettajalle on tarjolla suorastaan hengästyttävä määrä avustavia järjestelmiä. Järjestelmien ohjaaminen tapahtuu keskikonsolissa olevan säädinyksikön ja kojelaudan keskellä olevan suuren värinäytön avulla.

Moottorien suhteen Audi on päättänyt edetä vanhoilla hyvillä ratkaisuillaan. Kaikkia uuteen mallistoon tulevia moottoreita on kuitenkin vahvasti päivitetty.
Suomeen on tulossa vain yksi bensiinimoottorinen malli, mutta se on sitäkin mahtavampi 3,0 V6 TFSI quattro. Dieselpuolella on vaihtoehtoja enemmän.

Nelivetoisiin dieseleihin on saatavana kaksi eritehoista versiota 3,0 V6 TDI -moottorista, joka on käynyt läpi muita moottoreita perusteellisemman uudistusohjelman.
Etuvetoinen 2,0 TDI on Suomen markkinoilla halvin malli. Autossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, mutta runsaan tuhannen euron lisähintaan on saatavissa portaaton automaattivaihteisto. Quattro-malleissa on aina 7-s automaattivaihteisto.

Kaikki malliversiot on varustettu tarpeetonta joutokäyntiä vähentävällä moottorin sammutusautomatiikalla sekä kulutusta pienentävällä moottorijarrutusenergian varastoinnilla akkuun.

Martti Merilinna (tiivistelmä TM:n 4/11 artikkelista, s. 102-103)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Audi A6-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot