Puolikuu


Kuva Jari Kujala

Tuttuja komponentteja uudella tavalla yhdisteltynä. Se on koeteltu resepti jo monessa VW-konsernin tuotteessa. Osat on todettu hyviksi, mutta millainen paketti niistä tällä kertaa muodostuu?

Audin uuteen Q5:een on tarjolla pätevä moottorivalikoima: kaksi bensiini- ja kaksi dieselkäyttöistä, toiset neli- ja toiset kuusisylinterisiä. Kokeilussamme oli konsernin uusinta sukupolvea edustava ja jo paljon kehuttu 2,0 TFSI, jossa on tehoa 155 kW.

Moottorin ja jatkuvan nelivedon välissä on niin ikään konsernin parhaan vaihteisto-osaamisen sisältävä seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Neliveto sisältää torsen-keskitasauspyörästön, joka järjestää samalla normaalitilanteen momentinjaon suhteessa 40/60 eteen ja taakse.

Kuten aiemmassa koeajossa todettiin, tilaa autossa on hyvin sekä ihmisille että tavaroille. Ajettavuuden isot linjat ovat kunnossa, ja myöskään ääritilannehallittavuuden suhteen Audi ei ole jättänyt asioita sattuman varaan.

Lisää hyviä uutisia tulee moottoritilan puolelta, sillä 1,8-tonninen katumaasturi ei tunnu antavan isoakaan haastetta 2,0 TFSI:lle. Emme mitanneet suorituskykyä, mutta ilmoitettua 7,2 sekunnin 0-100 km/h arvoa ei ole syytä kyseenalaistaa.

Pari muuta heikompaa uutista tulee maantieltä. Pysäköintipaikoilla kevyt ohjaus muuttuu jo 20 km/h nopeudessa raskaanpuoleiseksi, ja samalla siitä katoaa Audeille tyypillinen luontevuus.

Ohjaus tuntuu jopa vastahakoisen jähmeältä. Maantien urissa auto kampeaa sivulle, vaikka alla olivat vakiokokoiset (235/65 R 17) ja siis profiililtaan maltilliset Continental-kesärenkaat.

Audi Q5 ei tarvitse tämän suurempaa bensiinimoottoria, ellei välttämättä halua kuunnella V-moottorin ääntä tai ilahduttaa tuttua bensiinikauppiasta.

Kokonaisuus on näyttävä, mutta Audilta yhä uusia erinomaisuuksia odottava koeajaja voi kokea lievän pettymyksen. Q5:n olemassaolon voi myös kyseenalaistaa, sillä uusi A4 Allroad tuskin häviää sille missään suhteessa.