Quattro-nelivetomalleilla on keskeinen rooli Audin nousussa nykyiseen maineeseensa. Tähän asti nelivetotekniikkaa on käytetty vain normaalikorisissa henkilömalleissa; maasturibisnes on suosiolla jätetty muiden hoidettavaksi. Isojen katumaastureiden taannoinen valtava suosio pakotti lopulta Audinkin lähtemään leikkiin mukaan; Audi Q7 on kaikkien aikojen suurin ja painavin Audi – todellinen mörkö Quattrokseen.

Audin myöhäinen tulo katumaasturikilpaan on hieman yllättävää sillä konsernilla on jo muutaman vuoden ollut valmiina Volkswagen Touareg, joka kalastelee samoilla vesillä. Audi Q7 jakaa Touaregin – ja Porsche Cayennen – kanssa perusrakenteensa, mutta on niitä selvästi pidempi. Akseliväliä on jatkettu 15 sentillä ja kokonaispituutta Q7:llä on 25 cm serkkujaan enemmän. Pidempi kori mahdollistaa myös sen, että Q7 on valinnaisesti saatavana myös 7-paikkaisena.

Tuotanto käynnistyy kahden moottorivaihtoehdon varassa, saatavana on bensiinikäyttöinen 4,2-litrainen, FSI-suorasuihkutustekniikkaa hyödyntävä V8 ja 3-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel. Muutaman kuukauden kuluessa mallistoa täydennetään vielä bensiinikäyttöisellä 3,6-litraisella FSI-V6:lla. Kaikkien moottoreiden perässä käytetään erinomaisesti toimivaa 6-vaihteista Tiptronic-automaattivaihteistoa, jonka toiminta on erikseen säädetty kunkin moottorin luonteeseen sopivaksi.

Audi Q7 ei ole – eikä luulottele olevansa – varsinainen maastoauto. Nelivetojärjestelmä on periaatteessa sama kuin Audin urheilullisissa RS4- ja S8-malleissa. Audi Q7:n vahvinta aluetta vaikuttaa olevan nopea matkanteko suurella nopeudella. Auton hiljaisuus, mainio suuntavakavuus ja jousitusmukavuus ovat luokan ehdotonta parhaimmistoa.Auton hiljaisuus, mainio suuntavakavuus ja jousitusmukavuus ovat luokan ehdotonta parhaimmistoa.

Taajamissa Audi on automaattivaihteisena helppo käsiteltävä, mutta paras ketteryys menetetään auton silkkaan kokoon. Moottoriteillä mainiosti keskittävää ohjausta saa kadunkulmissa kiertää lähes alkuperäisen ohjausliikkeen voimalla takaisin päin, kun luonnollinen palautus jää vaisuksi. Mutkaisella maantiellä Q7 on hyvä ajettava – kokoisekseen autoksi. Monipuolisuudestaan huolimatta iso SUV ei parhaimmillaankaan ole erityisen urheilullinen ajoelämys.

Huonopintaisilla teillä Audi Q7 näyttää parhaat puolensa. Varsinkin valinnaisella ilmajousituksella varustettuna kyyti on lähes yliluonnollisen mukavaa, vaikka silmä kertoo tien olevan kaameassa kunnossa. Auton suuri paino käy mielessä ainoastaan mutkan lähestyessä, jolloin vauhtia ottaa mielellään pois jopa hieman varman päälle.

Suomeen myönnettiin kuluvalle vuodelle alun perin 150 kappaleen Q7:n kiintiö, mutta ne on myyty jo ennakkoon tätä kirjoitettaessa. Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä maahantuoja on jo saanut valmistajalta lupauksen 80 lisäauton toimittamisesta. Maahan tuotavista autoista 90 prosenttia ovat dieselmalleja, joiden hinta 5-paikkaisena ja teräsjousilla alkaa 76000 eurosta.

(Tiivistelmä Jan Enqvistin artikkelista TM 6/06, s. 32-33)