Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Audi S8

7.11.2011

SIKARIÄSSÄ

Audin A8-mallisto täydentyy tehokkaalla S8-versiolla. Urheilullisessa edustusautossa on uusi moottori, jonka tekniset ratkaisut ovat mielenkiintoiset.

Euroja on käytetty erityisesti uuden nelilitraisen V8-moottorin rakentamiseen. Moottorissa on muun muassa lepuutustoiminto, jolloin se käy vain neljällä sylinterillä.

Moottorin jatkeena on aina ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen vaihteisto, jota on käytetty jo monessa automerkissä ja mallissa.

Vaikka alumiinikori painaa vain 231 kiloa, on S8:n omamassa yli kaksituhatta kiloa. Auto liikkuu kuitenkin ketterästi sekä maantiellä että kaupungissa, koska vääntävä moottori ja nopeasti toimiva automaattivaihteisto toimivat hienosti yhteen.

Suuri massa ja tasaisesti vääntävä moottori tekevät täyskiihdytyksestä pehmeän, jopa mukavan.


Audi S8:n voimavaroista vastaa uusi 4,0-litrainen V8-moottori.


Kojelaudan ja keskikonsolin hiilikuitusomisteet erottavat S8-version Audi A8:sta.

AUDI S8 on nopea ja ketterä kokoisekseen. Ajettavuus on sitä luokkaa, että omistajan kannattaa pitää enemmän ajamisesta kuin takapenkillä istumisesta. Audi S8 saapuu Suomeen ensi kesänä, mutta hinta on vielä auki. Saksassa sen on hinta on 111 900 euroa.

Robert Koistinen (tiivistelmä TM:n 20/11 artikkelista, s. 38)

Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Audi S8-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto