Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Bentley Continental GTC

7.2.2007

Suurenmoista ylellisyyttä

”Ajat jollakin, joka on ylellisempi kuin olohuoneesi, ja jolla kuitenkin voit haastaa minkä tahansa superauton koska vain haluat. Ja kun tiet ovat kuoppaisia ja märkiä, kuka voisikaan haastaa sinun autosi nelipyörävedon ja uskomattoman pidon?”Sanat ovat Bentleyn hallituksen jäsenen, tohtori Ulrich Eichhornin.

Bentley Continental GTC on uusin tulokas kolmijäseniseen perheeseen, johon aikaisemmin kuuluvat coupé-malli GT ja neliovinen Flying Spur. GTC on viimeistelty perinteiseen englantilaiseen ylellisyyskäsitteeseen, ja se on saanut sisuksiinsa parasta saksalaista mekaanista osaamista.

Bentley olisi liian pieni tehdas voidakseen satsata valtavia summia sellaiseen moottoriin kuin kuusilitraiseen W12:een tai sen teholukemia maantiehen välittäviin voimansiirtoihin. Perinnerikkaan merkin onneksi se siirtyi 1998 suurempaan sukuun, VW-konsernin omistukseen.

VW Phaetonin listoilta löytyi sopiva moottori, johon vain lisättiin kaksi Borg Warnerin turboahdinta, ja saatiin mukavat 411 kW (560 hv). Myös kuusinopeuksinen ZF-automaattivaihteisto ja kiinteä neliveto löytyivät emoyhtiön listalta.

Kun kevyt painallus kaasupolkimella nosti nopeuden kuin varkain kahdensadan paremmalle puolelle, oli helppo uskoa tehtaan lupausta, että GTC kulkee avonaisenakin reilusti yli 300 km/h – niillä harvoilla tieosuuksilla maailmassa, missä se on laillista. Kiihtyvyyskin on superautoluokkaa: nollasta sataan 5,1 sekunnissa ja huippunopeus katto päällä 312 km/h.

GTC on nelipaikkainen, ja takaistuimilla voi todella matkustaa normaalikokoinenkin aikuinen. Nahkaverhoilu hemmottelee, ja ajajan ristiseläntukeen asennettu hierontavärinä rentouttaa. Matkustusmukavuutta lisää taka-akseliston ilmajousitus, joka suunniteltiin uudelleen, jotta saataisiin tilaa alaslaskettavalle kangaskatolle.

Mitoissa Bentley GTC on huomattavan kookas auto 4,8 metrin pituuksineen, mutta kun siinä istuu sisällä ja ajaa, auto tuntuu ihan hallittavan mittaiselta ja sitä on helppo pyöritellä myös ahtaissa taajamissa.

Kiinnostaako? Suomeen Bentleytä myy Bentley Stockholm Ruotsissa. Koeajetun auton hinta Espanjassa on lisävarusteineen noin 220 000 euroa.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 3/07, s. 52-54)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Bentey Continental GTC-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot