KATTO TALVEKSI

BMW:n kuutossarjasta tuli ensin kesäksi kangaskattoinen avomalli. Nyt autosta esiteltiin kovakattoinen coupè, joka tulee myyntiin ensi talveksi.

BMW 6-sarjan Coupén muodot ja mitat ovat yhtenevät Cabrion kanssa kattoa lukuun ottamatta. Sama pätee myös tekniikkaan. Molempiin malleihin on saatavilla kaksi bensiinimoottoria, 640i ja 650i.

Lisäksi nyt valikoimaan tulee myös odotettu dieselmoottori, 640d. Kyseessä on uusitehoversio kolmilitraisesta kuusisylinterisestä dieselmoottorista. Tästä moottorista puristetaan kahden turboahtimen avustuksella tehoa 230 kW ja vääntöä 630 Nm, jotka ovat tähän mennessä sen suurimmat arvot.

Moottoreiden jatkona on kahdeksanvaihteinen automaatti, josta voima välittyy takapyöriin.

Uutta on neliveto xDrive, ensimmäistä kertaa kuutossarjassa. Nelivetoinen malli on 650i xDrive. Neliveto nopeuttaa kiihdytystä 0-100 km/h 0,1 sekuntia mutta kohottaa yhdistettyä EU-kulutusta 0,8 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästönä 17 g/km.

Tällä kertaa koeajettavana oli 640i-malli. Hyvän, tasaisen 450 Nm:n väännön 1 300-4 500 r/min tarjoava moottori yhdistettynä automaattivaihteistoon tekee ajosta helppoa, ja tarvittaessa eteneminen sujuu vauhdikkaasti. Suorituskykyä voi pitää vähintäänkin riittävänä.

Ajossa 640i on tukeva. Tämän kokoluokan autossa harvinainen sähköinen ohjaustehostin toimii ongelmitta, eikä tehostuksen toteutusratkaisu selviä ajossa, kuten usein ensimmäisen sukupolven sähköisten tehostimien tapauksessa kävi.

Ajettavuus on kunnossa, ja melutaso pysyy kurissa, kuten tämän luokan autolta voi odottaa.

Uusi BMW 6-sarjan coupe tulee markkinoille Euroopassa lokakuussa, joten auto on yleisölle esillä syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.