Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

BMW ActiveHybrid 3

18.9.2012

HOPEA SUHAUS

Kaasun pohjaan painaminen tuo kasvoille hymyn, koska kiihtyminen tuntuu loputtomalta. Poltto- ja sähkömoottorin saumaton yhteistyö takaa 450 Nm:n huippuväännön lähes välittömästi.

BMW aloitti hybridimallistonsa valmistamisen suoraan huipulta ja siirtyi vähitellen pienempiin mallisarjoihin.

Uusi 3-sarjan hybridi noudattelee teknisten järjestelyjen osalta samaa linjaa 5-sarjan hybridin kanssa.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan autosta on saatu hybridi asentamalla momentinmuuntimen paikalle sähkömoottori, jossa vääntömomenttia on 210 Nm ja tehoa 40 kilowattia.

Polttomoottorina on turboahdettu kolmelitrainen suora kuutonen, joka puolestaan tuottaa tehoa 225 kW ja vääntömomenttia 400 Nm.
Hybridijärjestelmän kokonaisteho jää 250 kilowattiin, sillä moottorit tuottavat suurimman tehonsa eri pyörintänopeuksilla.

Suurimman työn ajossa tekee polttomoottori. Tämän huomaa erityisesti Sport-ajoasetuksella, jolloin polttomoottori on sähkömoottoria aktiivisemmassa käytössä.

Comfort-asetuksella sähkömoottori avustaa enemmän, ja Eco Pro -asetuksella polttomoottori voi sopivissa olosuhteissa pysyä sammuksissa jopa 160 km/h nopeudessa.

Ajoasetuksesta riippumatta auto on mukava ja vaivaton ajaa, ja se tarjoaa lähes loputtoman voiman tunteen. Voimalinjasto toimii pehmeästi, eikä sähkömoottorin mukaantuloa huomaa.

Jenni Kurki-Suonio (tiivistelmä TM:n 16/12 artikkelista s. 54)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat BMW ActiveHybrid 3-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto