Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Chevrolet Corvette Grand Sport

23.9.2011

YKSINKERTAISESTI HIENO


Jari Kujala, kuva

Vuosikymmenien aikana komean suorituskyvyn omaavaksi urheiluautoksi jalostunut Corvette koostuu edelleen erillisrungosta, lujitemuovikorista ja pohjimmiltaan 56-vuotiaasta V8-moottorista. Silti se on joka sentin arvoinen ja enemmänkin - muttei Suomessa.

Tutustuimme hieman lähemmin Suomessa Chevroletin 100-vuotisjuhlien kunniaksi pyörähtäneeseen Corvette Grand Sportiin.

Perus-Corvetten 6,2-litrainen V8-moottori on huippuunsa hiottu tylppä lyömäase. Siinä on edelleen vain 16 venttiiliä, ja niitäkin käytetään työntötangoilla yhden nokka-akselin avulla.

Tehoa moottori tuottaa silti järeät 321 kW, ja vääntöä tuhannen euron kappalehintaisia takarenkaita sulattavat 575 Nm.

Corvetten konehuoneessa piilottelevat sekä Dr. Jekyll että Mr. Hyde, mutta onneksi muodonmuutos on hallittavissa. Rauhallisessa ajossa moottori vetää hienosti jo 600-700 r/min pyörintänopeuksilta, ja maantiellä kuutosvaihde on niin pitkä, että moottoria ei juuri huomaa.

Pienillä vaihteilla tilanne on toinen. Ykkönen on tolkullisella ihmisellä tarkoitettu vain liikkeellelähtöihin. Siitä ei nimittäin ole rajoittamaan moottorin voimaa, jos kaasun polkaisee syvemmälle.

Kakkosella meno on edelleen raivopäistä, mutta kolmonen on pelastus jäykästä kytkimestä ja vaihteensiirrosta hermostuville. Alavääntöä riittää hienosti, eikä huippunopeus lopu kesken.

Matalan ajoasennon ansiosta tuntuma niin etu- kuin takapyörienkin tapahtumiin on erinomainen - lisävarusteisen, magneettisesti säätyvän iskunvaimennuksen Sport-asetuksessa liiankin erinomainen, joten se on syytä säästää ratakäyttöön.

Kaarreajossa kunnioitus moottorin voimavaroihin kannattaa herätellä ensimetreistä alkaen, sillä veto- ja sivuttaispidon saa helposti taistelemaan keskenään.

Grand Sport on muutenkin ratajalostunut versio, sillä manuaalivaihteiston kanssa sen moottori on varustettu kuivasumppuvoitelulla, ja jarrut on lainattu Z06:sta. Runko on kuitenkin terästä, kalliimmista versioista poiketen.

Suomessa Corvetten ongelmaksi muodostuu V8. Yli 300 g/km nouseva CO2-päästö nostaa autoveron yli 40 prosenttiin kokonaishinnasta, ja hintalappu kohoaa jonnekin 140 000 euron väärälle puolelle.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 17/11 artikkelista, s. 48-49)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Chevrolet Corvette Grand Sport-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot