Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Dodge Challenger SRT8

2.5.2008

PONILLE KYYTIÄ

Ford Mustang ja Chevrolet Camaro olivat vasta alkua. ”Pony car” -sukupolven uudelleensyntymää täydentää Dodge Challenger.

Tänä vuonna valmistettavan 6 400 auton Dodge Challenger SRT8 -erän autot numero 1, 2 ja 43 myytiin eBay-hyväntekeväisyysverkkohuutokaupassa ja tuloksena oli yli 800 000 dollaria (noin 505 000 euroa).

Vaikka Challengerin tuotantomalli näyttää melkein identtiseltä Mike Castiglionen konseptiauton kanssa vuodelta 2006, ei yksikään peltiosa ole samanlainen. Olennaisia yksityiskohtia ilmavirtausten kannalta ovat etu- ja takaspoilerit sekä alustan peitelevyt. Myös etusäleikkö ja takavalot ovat erilaiset ja muistuttavat nyt enemmän alkuperäistä Challengeriä.

Muutamat yksityiskohdat, kuten kulmikkaaksi muotoillun mittaritaulun neljä valkopohjaista mittaria ja samaa muotoa toistavat ovipaneelit, muistuttavat historiasta. Muutoin matkustamon ilme on paljon ulkomuotoa tylsempi ja näyttää liikaa Chargerilta.

Moottori (425 hv ja 570 Nm) on täsmälleen sama 6,1-litrainen työntötanko-HEMI kuin Chrysler 300C:ssä ja Dodge Charger SRT8:ssa, joiden kanssa Challenger myös jakaa perusrakenteensa. Myös vaihteisto on sama Mercedeksen viisivaihteinen automaatti. Ensi vuonna on luvassa Viperin vaihteistosta muunnettu kuusivaihteinen käsivaihteisto. Ensi vuoden satoa ovat myös hieman kesymmät mallit eli R/T (5,7 litran V8, 272 kW) ja SE (3,5 litran V6, 184 kW).

Muutama tutustumiskierros autoon ja rataan antaa mahdollisuuden kuunnella pakoäänen erilaisia sävyjä. Ikkunat suljettuina ohjaamo on hämmästyttävän hiljainen, jopa niin, että nopeutta on usein enemmän kuin luulisi. Isommissa nopeuksissa tuuli alkaa suhista tuulilasin reunoissa, mutta moottorin ääni on yhä voimakas ja selvä.

Ajonvakautusjärjestelmä on kolmiasentoinen, joista keskimmäinen sallii jo melko vapaan kiiruhtamisen. Moottori vääntää mahtavasti, ja tiukinta neulansilmää lukuun ottamatta vaihde pysyy kolmosella. Vaihteisto voisi kylläkin vaihtaa hieman ripeämmin pienemmälle voimaa kaivattaessa. Todellinen tehoalue alkaa 4 000 r/min yläpuolelta, jolloin moottori myös vastaa kaasuun innokkaasti.

Challengerin luvataan kiihtyvän 0-60 mph (0-96 km/h) 4,9 sekunnissa. Se myös selvästi haluaa mennä lujaa aina, kun ylipäätään liikutaan.

Ohjauspyörä sopii hyvin käteen, ja sama pätee sen välittämään tuntoon. Urheilullisiin autoihin tottuneet voivat haluta piirun lisää tarkkuutta.

Isaac Hernández/VH (Tiivistelmä TM:n 9/08 artikkelista, s. 66-68)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Dodge Challenger-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto