Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Ford Mustang V6 Coupe Premium Aut.

29.12.2010

TAHTOO PONIN

Ford Mustang on kiinnostava auto vaikkei olekaan virallisesti myynnissä Euroopassa. Kiinnostavuutta lisää vuoden takainen päivitys, jossa perusteellisimmin uudistuivat moottorit.

Vuoden 2011 malli esiteltiin amerikkalaiseen tyyliin hyvissä ajoin, jo vuoden päivät sitten. Suurimmat muutokset koskivat voimalinjaa, kun sekä moottorit ja vaihteistot uusiutuivat. Moottorit ovat nyt alumiinirakenteisia, entistä kevyempiä, tehokkaampia ja taloudellisempia.

V8:n iskutilavuus on kasvanut 4,6:sta viiteen litraan tuottaen nyt 307 kW ja 530 Nm, eli 75 kW ja 90 Nm entistä enemmän. Uusi 3,7-litrainen V6 on kenties vielä suurempi edistysaskel, sillä se korvaa jo yli 40 vuotta erilaisina versioina palvelleen, viime vaiheessaan nelilitraisen mutta alitehoiseksi (154 kW) käyneen V6:n. Tehoa on nyt lähes saman verran kuin vanhassa V8:ssa ja vääntöä 55 Nm vanhaa enemmän.

Kumpikin moottori on edelleen tarjolla sekä käsivalintaisen että automaattivaihteiston kanssa, mutta nyt vaihteita on molemmissa tapauksissa kuusi. Perävälitysvaihtoehtoja on tarjolla kaksi.

Muun tekniikan säätöihin kuuluu ohjaustehostimen vaihtaminen sähköiseen, joka myös paikkaa esimerkiksi tien kallistuksen aiheuttamaa vääntöä. Jousivakioiden ja iskunvaimentimien säädön ohella alustan toimintaa on pyritty kohentamaan jäykän taka-akselin pitkittäistukien muutoksella ja paksummalla kallistuksenvaimentimella.

Halvimman uuden Mustangin saa USA:ssa hieman yli 22 000 dollarilla (n. 16 500 €).

Pyysimme koeajoon V6-moottorilla ja automaattivaihteistolla varustetun version, joka osuu mukavuudenhaluisen asiakkaan hakukoneeseen.
Jo ensimetreillä selviää, että Mustangin olemus on jokseenkin tyyni, ei mikään urheiluauto vaan tyyliltään pikemminkin amerikkalainen henkilöauto.

Normaalissa ajossa vaihteisto vaihtaa siististi, ja tasainen ajo on helppoa. Rauhallisuutta korostaa kaasupolkimen pitkä liike. Maltilliseen ajotyyliin kannustaa sekin, että vaihteistosta puuttuu käsinvalintamahdollisuus.

Poljinta saa painaa melko syvään, jotta suorituskyvyn saa esiin. Mutta jos sen tekee, niin alkaa tapahtua.

Jos V6:n ääni ja voimat tuntuvat riittävän mutta ajettavuuteen kaipaa lisää jämäkkyyttä, Fordilla on listalla Performance Package. Se sisältää muun muassa GT-mallin jousituksen ja jarrut, 19 tuuman pyörät Pirellin urheilullisilla renkailla sekä ajonvakautuksen Sport-asetuksen.

Velimatti Honkanen (tiivistelmä TM:n 1/11 artikkelista, s. 96-97)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Ford Mustang V6 Coupe Premium Aut-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto