Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Jaguar XJ

14.4.2010

ROHKEAA HARMONIAA

TM:n numerossa 7/2003 esittelimme edellisen Jaguar XJ:n otsikolla ”Vallankumous valepuvussa”. Kyseessä oli teknisesti edistyksellinen auto, mutta vanhahtava ulkonäkö kätki asian tehokkaasti. Uusi sukupolvi muuttaa tyylin.

Uuteen XJ-malliin tähtäävä projekti X351 aloitettiin jo vuonna 2005, eli kolme vuotta ennen kuin Ford myi Jaguarin ja Land Roverin intialaiselle Tata Motorsille. Jaguarin muotoilijoiden ja insinöörien toimeksianto oli selkeä. Tilauksessa oli hengeltään urheilullinen edustusauto, joka täydentäisi mallistoa XF:n ja XK:n rinnalla.

Lyhyt etuylitys, venytetty pisaramainen sivuikkunoiden muoto ja pitkä takaylitys tuovat muotoiluun vauhtia ja saavat korin näyttämään todellista pidemmältä.

Lyhyempikin malli on yli 5,1-metrinen, mutta ero edeltäjään on vain kolme senttiä. Kori on kolmisen senttiä entistä leveämpi, mutta raideleveydet ovat kasvaneet peräti 70 mm.

Moottorivalikoima on suppeahko, mutta tyydyttää markkinat ainakin alkuvaiheessa.

Suosituimmaksi muodostunee vaiheittain ahdettu kolmilitrainen V6-diesel. Bensiinimoottorina on viiden litran V8 joko vapaastihengittävänä tai mekaanisesti ahdettuna. Esimerkiksi Englannissa ja Suomessa sitä myydään vain 375 kW:n tehoisena, mutta tietyille markkinoille on tulossa myös versio, josta on tingitty 30 kW ja 50 Nm.

Vaihteenvalitsinrullasta lähtevän johdon päässä on ZF:n kuusivaihteinen automaatti, joka aikanaan päivitetään kahdeksanvaihteiseen.

XJ:n ohjausvaihde on suoraan XFR:stä. Sieltä ovat peräisin myös vakiovarusteisiin kuuluva säätyvä iskunvaimennus sekä aktiivinen tasauspyörästö ahdettuun malliin. Näiden järjestelmien ohella myös moottorin, vaihteiston ja ajonvakautuksen asetukset vaihtuvat ajotilavalinnan (Normal, Dynamic, Winter) mukaan.

Ajoa auttava elektroniikka on monipuolista, mutta luksusluokassa yleistyvää ennakoivaa turvajärjestelmää ei saa lisävarusteenakaan. Jaguarin perusteena on säilyttää komento kuljettajalla.

Ensituntumalta XJ:n alusta tuntuu turhankin napakalta. Jo iskunvaimennuksen perusasetus on edustusautoon melko urheilullinen. Osansa asiaan tosin on koeajoautojen 20-tuumaisilla renkailla. Toisaalta Dynamic-asetus ei tuo juurikaan lisäjäykkyyttä.

Jaguar kertoo panostaneensa ohjaustuntoon, mutta sormet eivät siitä heti vakuutu. Ohjaus on erittäin kevyt myös Dynamic-asennossa. Ohjauspyörän käännöllä ja ajolinjalla on kuitenkin looginen yhteys, joten hoikkaan tuntoon tottuu.

Alusta toimii reippaammassa ajossa mukavammin, missä on ainekset ristiriitaan kuljettajan ja takaistuimella pörssikursseja tutkivan johtajan välille.

Velimatti Honkanen (tiivistelmä TM:n 8/10 artikkelista, s. 58-59)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Jaguar XJ-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto