Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Jaguar XK

8.3.2006

Uusi alumiinirakenteinen XK tuo Jaguarin ainoan oikean urheiluautomallin kertarysäyksellä uudelle vuosituhannelle.

Uuden XK:n ulkonäkö on muuttunut edeltäjäänsä verrattuna evoluution omaisesti. Koko korirakenne on valmistettu alumiinista Aston Martinien ja Jaguar XJ:n tapaan. XK:n perusrakenne on alun perin suunniteltu avoauton lähtökohdista, joten rakenteen jäykkyys on taattu myös Convertible-mallin osalta.

Auto on edelleen istumajärjestelyiltään 2+2-tyyppinen, eli takaistuimille voi ostoskassien lisäksi istuttaa myös pienempiä lapsia. Etupenkkiläisillä tilaa on kuitenkin selkeästi entistä enemmän.

Perusmoottorina jatkaa Jaguarin oma V8, joka alkuun esiintyy XK:n keulalla vapaasti hengittävässä 4,2-litraisessa ja 224-kilowattisessa muodossa. Moottori on suorituskyvyltään jokseenkin ennallaan, mutta täyttää nyt Euro 4 -päästömääräykset.

Voimansiirrosta vastaa kuusivaihteinen automaattivaihteisto.Vaikka moottorin suorituskyky onkin lähes entisellään, on auton suorituskyky jotain muuta. Painonpudotuksen ansiosta nollasta sataan kiihdytyksessä ja neljänsadan metrin suoralla XK jää vain aavistuksen edellisen korimallin ahdetusta XKR-mallista.

Myöhemmin edullisempi versio saa voimanlähteekseen 3,5-litraisen V8:n, ja malliston huipulle nousee pian myös hieman entistä tehokkaampi XKR. Ford-konsernin premium-malleihin suunniteltu V8-dieselkin saattaa löytää tiensä XK:n keulalle.

XK taittuu kaarteisiin tarkasti ja kuuliaisesti, ja sekä nopeuden että ohjauskulman mukaan säätyvällä hydraulisella tehostimella varustetun ohjauksen vaste on luonnollisen tuntuinen. Usko alustan ominaisuuksiin kasvaa nopeasti, ja korkealle asettuvien ajo-ominaisuuksien rajojen lähestyminen tuntuu luontevalta.

Jokseenkin ainoa häiritsevä asia XK:n ajettavuudessa on tietyissä olosuhteissa esiin tuleva ohjauksen keskialueen rauhattomuus.

Moottori on uudesta terävän tarkoituksenmukaisesta pakoäänestään huolimatta luonteeltaan lähinnä hyvätapainen ja notkean vääntävä.

Moottorin teholukemat ja suorituskyky paperilla eivät nykyisen saksalaisvetoisen kilowattikilpailun tiimellyksessä oikein häikäise, mutta alustan, moottorin ja vaihteiston yhteistyön tuloksena auton todellinen suorituskyky on vaikuttava.

Uudella L-kaaviolla varustettu automaattivaihteisto tarjoaa XK:lle kolme erilaista vaihto-ohjelmaa ja siten kolme erilaista luonnetta. Ohjauspyörän takapuolella sijaitsevien vaihteenvalitsimien avulla ohjat voi ottaa vielä selvemmin kuljettajan käsiin.

JAGUAR XK on toteutettu todellisessa Gran Turismo -hengessä brittiläisiä urheiluautoperinteitä kunnioittaen. Sen suurimmat vahvuudet ovat enemmänkin aistittavissa kuin paperilta luettavissa, mutta ensimmäistä kertaa pitkään aikaan paperillakaan ei ole mitään kainosteltavaa. E-Type on vihdoin saanut todellisen henkisen perillisen Jaguar-mallistoon.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 5/06, s. 78-80)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Jaguar XK-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot