Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Jaguar XKR-S

4.7.2012

VILLIKISSA KIERROSAIKAPANKISSA


Hannu Stöckell ja Oskari Pulkkinen, video

XKR-S on Jaguarin nopein ja tehokkain tuotantoauto kautta aikojen. Kellotimme sen TMnetin kierrosaikapankkiin Ahveniston moottoriradalla.


Linkit:
Video: Jaguar XKR-S:n nopea ratakierros >>
Kierrosaikapankki >>


Viime kesänä esitellyn XKR-S:n kolmenkymmenen kilowatin lisäteho XKR:ään verrattuna on saatu pääosin kehittämällä polttoaineen syöttöä ja pakokaasujen virtausta.

Rata-ajoakin on ajateltu. Jousitusta on jäykistetty edessä ja takana, ja tasauspyörästön sähkösäätöinen lukko on saanut uuden, paremmin ohjausliikkeisiin reagoivan ohjelmoinnin.

lman elektronista holhousta kaasun ja moottorin yhteistyö on välitöntä ja voimantunne valtava.

Radan hitaiden mutkien ulostuloissa kaasupoljinta on painettava pehmeästi, muuten syntyy kierrosaikaa huonontava peräluisto. Myös nopeissa kaarteissa kaasua on käsiteltävä varovasti. Niissä luisto alkaa onneksi paljon hitaammin ja ennakoitavammin.

Radalla auton heikoin ominaisuus on liian kevyt ohjaus, jonka tunnottomuus aiheuttaa luottamuspulan. Isot ja pitävät renkaat synnyttävät jonkinlaisen ohjausvastuksen, mutta äärirajalla täydellinen suoritus vaatii myös täydellistä viestintää.

Hurjasta tehoreservistä huolimatta Jaguar häviää kierrosaikapankin nopeimmalle tuotantoautolle eli Audi R8 V10:lle reilut viisi sekuntia.

Robert Koistinen (tiivistelmä TM:n 13/12 artikkelista, s. 25)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Jaguar XKR-S-merkkiset autot Nettiautosta.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot