SUURIN JA PIENIN

Pienet putkirunkoiset Legendsit ovat Suomen suurin rata-autoluokka. TM-kilparyhmä selvitti tositilanteessa, kuinka luokka ja autot toimivat.

Osallistuimme SM-ratakauden viimeiseen osakilpailuun, joka ajettiin Hämeenlinnassa Ahveniston moottoriradalla. Tallipaikkasopimus tehtiin Paippisissa sijaitsevan Racing Palvelu Oy:n kanssa, joka ajattaa kaikissa kilpailussa kolmea tai neljää autoa.

Viikkoa ennen kilpailua ajokkimme ilmestyi Pohjois-Sipoon tallille puulaatikossa, joka oli lähetetty Vaasassa toimivalta Ab Hot Cars Oy -maahantuojalta. Menimme tallille sovittamaan istuinta ja mittauttamaan sen sijainnin.

 

Päämekaanikkomme Janne Lillqvist ei näyttänyt aikataulun suhteen kovinkaan huolestuneelta. Työ on opettanut tekijänsä niin taitavaksi, että kasaaminen onnistuu kahdessa päivässä.

Moottoriurheilu tunnetaan kalliina ja paljon aikaa vaativana harrastuksena. Legends-luokka lukeutuu kuitenkin edullisemman pään lajeihin, ja siinä voi ajaa – ja jopa menestyä – ilman sen suurempia sponsoritukirahastoja. Valmis auto maksaa 16 500 euroa. Auton voi myös vuokrata. Täyden huollon sisältävä vuokrasopimus maksaa noin 3 000 euroa kisaviikonloppua kohden.

Kaluston lisäksi kuljettaja tarvitsee ajokortin ja kansallisen lisenssin rataleimalla. Jälkimmäistä varten on suoritettava tutkinto, jossa on teoria- ja ajokoe

 

Lataa alkuperäinen

Putkirunkoinen Legends kantaa lasikuituista koria. Autot ovat 5/8-mittakaavaan puristettuja pienoismalleja autoista, joilla ajettiin Nascar-luokassa 30- ja 40-luvulla. Erilaisia korimalleja on peräti kymmenen.

Moottori on 1 250-kuutiosenttimetrinen Yamaha, jota käytetään japanilaisvalmistajan FJ- ja XJR- moottoripyörämallistoissa. Moottori on sinetöity, joten sen avaaminen onnistuu vain järjestäjän valvonnassa. Reilu 90-kilowattinen kierrosmoottori vie 50- kiloista Legendsiä ripeästi, minkä mittaustuloksemmekin vahvistavat.

Lataa alkuperäinen

Legends-luokan suosio on helppo ymmärtää. Auton ajaminen on haastavaa, ja kilpailut ovat kovia. Jos haluaa ajaa mitalisijoista, on autoon perehdyttävä toden teolla, mikä onnistuu vain runsaiden testikilometrien avulla. Vähemmällä vaivalla ja pienemmillä kuluilla selviää, mikäli kilpaileminen jäännöspisteistä antaa riittävän tyydytyksen. Kaikki osallistujat saavat joka tapauksessa nauttia hyvästä tunnelmasta. Ja sehän harrastamisessa on tärkeää.