Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Lexus RX 450h

27.5.2009

Isokokoinen mutta hyvätapainen

Lexus RX -katumaastureista on Länsi-Euroopassa peräti 95 prosenttia myyty hybridiversioina. Uusi RX 450h jatkaa siitä, mihin edeltäjä jäi.

Kolmannen sukupolven RX:ää voi hyvin perustein sanoa uudeksi malliksi, sillä koko korirakenne on suunniteltu uudelleen. RX on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna aavistuksen joka suuntaan, mutta erot ovat pieniä.

RX:n ulkomitoissa tai korirakenteessa ei sinänsä ole mitään yllättävää. Kiinnostus keskittyy RX 450h -hybridimalliin. Sen keskimääräiseksi hiilidioksidipäästöksi ilmoitetaan 148 g/km. Se vastaa 6,3 l/100 km keskikulutusta, mikä on 2,2-tonniselle autolle melkoinen saavutus.

Hybriditekniikan periaate on entinen. Moottoritilassa on V6-bensiinimoottori, sähkömoottori, generaattori, planeettapyörästöön perustuva voimanjakoyksikkö ja portaaton vaihteisto sekä monimutkainen ohjauselektroniikka.

Nyt autoa on mahdollista ajaa pelkällä sähköllä. EV-asetus tosin löytyy vasta ohjauspyörän napista käytettävän valikon takaa. Kovin paljon virtaa ei akussa ole, sillä sitä riittää korkeintaan kolmeen kilometriin ja enintään 40 km/h nopeudella.

RX:ää toki valmistetaan myös perinteisenä versiona, pelkällä bensiinimoottorilla, mutta Suomeen ja moneen muuhun maahan sitä ei edes aiota tuoda.

Sähkösäädöillä ajoasento kuntoon, Start-napista lähtövalmius päälle, D-vaihde loveen ja liikkeelle. Monimutkaisesta tekniikasta huolimatta ajaminen sujuu varsin normaalisti.

Varusteita on tässä turha luetella, vaan niihin kannattaa tutustua vaikka maahantuojan verkkosivuilla. Perushintaankin sisältyy jo esimerkiksi älyavain, nahkaverhoilu ja murtohälytin. Kolmen eri varustepaketin avulla voi tavaramäärän nostaa hurjaksi ja samalla hinnan 81 400 eurosta yli 104 000 euroon.

Kaupungissa liikkuminen on sivistynyttä, joskin massa saa lähdöt tuntumaan melko jähmeiltä. Toki voimaa on reservissä niin paljon, että vilkaskin poistuminen onnistuu, mutta tällöin hybridilläkin saa bensiiniä kulumaan.

Maan- ja moottoritiellä sivistynyt meno jatkuu. Auto on muuten hiljainen, mutta ilmavirran ääniä tulee varsinkin peilien tienoilta yllättävän runsaasti.

Jousitusmukavuus on asiallinen, eikä teräsjousitus paljon häviä lisävarusteiselle ilmajousitukselle. Jälkimmäisen etuna on luonnollisesti maavaran säätömahdollisuus ja riippumattomuus kuormituksesta.

LEXUS RX on iso ja ominaisuuksiltaankin tavallinen katumaasturi. Hybridijärjestelmä luo siitä kuitenkin ainutlaatuisen kulkuneuvon, joka hyväilee omistajansa, tyypillisesti miespuolisen, yli 50-vuotiaan ympäristötietoisen toimitusjohtajan omaatuntoa.

Velimatti Honkanen (tiivistelmä TM:n artikkelista 11/2009, s. 26-27)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Lexus RX 450h-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto