Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Mercedes-Benz SL

26.3.2012

KEVYEMPI UNELMA

Mercedes-Benz SL:n tarina alkoi 60 vuotta sitten, kun tehdas päätti palata kilpa-autoiluun. Kuuluisa lokinsiipimalli 300 SL sai seuraajakseen avonaisen mallin vuonna 1957. Nyt on vuorossa kuudennen sukupolven SL, mallitunnukseltaan R231. Se on nyt ensimmäinen alumiinirakenteinen avo-SL.

Jo edeltäjäsukupolvi R230 oli melko täydellinen, mutta nyt autoa on vielä joka suhteessa viilattu paremmaksi. On tietysti makuasia, onko muotoilussa tapahtunut edistystä.

Tärkein muutos on alumiinikori, minkä ansiosta hieman edeltäjäänsä kookkaampi auto on kuitenkin jopa 140 kg kevyempi.

Malleina ovat yhä SL 350 ja SL 500. Niiden yläpuolelle saadaan kolme AMG-versiota, joista V12-moottorinen tuottaa 463 kW ja 1000 Nm.

SL 350:n V6-moottori on kooltaan tuttu, mutta kuluttaa melkein 30 prosenttia entistä vähemmän. SL 500:ssa on 4,7-litrainen tuplaturbo, joka tuottaa 320 kW ja antaa autolle ensiluokkaisen suorituskyvyn. Moottori on hiljainen, mutta kaasua painettaessa murisee juuri sopivasti.

Suorituskyvyn ohella SL on sekä ohjaamon olosuhteiltaan että ajettavuudeltaan ensiluokkainen, mikä ei ole yllätys. Edeltäjänsä tapaan taittuva kovakatto muuttaa auton tiiviiksi coupéksi.

Velimatti Honkanen (tiivistelmä TM:n 7/12 artikkelista, s. 116-117)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Mercedes-Benz SL-merkkiset autot Nettiautosta.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto