TEMPERAMENTTIA LÖYTYY


Jari Kujala, kuva

Mitsubishi Evolutionista on laimennettu miedompi versio. Kuinka kesytetty Ralliart-malli suoriutuu Suomen keväthangilla, selviää tuossa tuokiossa.

Täysiverinen “Evo” ja normaali perhe-Lancer ovat melko etäällä toisistaan, ja tähän väliin Mitsubishi iskee Ralliartillaan. Auto esiteltiin maailmanlaajuisesti jo lähes kaksi vuotta sitten, ja nyt se on saatu Suomeenkin

Ralliartin voi valita joko neli- tai viisiovisena. Kaksilitraisen ahdetun moottorin jatkeena on aina kaksoiskytkinvaihteisto, johon on ohjelmoitu Sport- ja Normal-asetukset.

Ralliart vetää kaikista kulmista. Edessä vetoa jakaa momentin tunteva tasauspyörästön luistonrajoitus. Keskitasauspyörästön luistonrajoitus hoidetaan sähköhydraulisesti ohjatulla monilevykytkimellä, ja auton ohjautuvuutta parannetaan aktiivisella takatasauspyörästön luistonrajoituksella.

Sunnuntaiajossa kaksoiskytkinvaihteisto käyttäytyy sulavasti, ja vaihdot sujuvat lähes huomaamattomasti.

Erikoiskoevauhdilla tilanne muuttuu. Kun terävät vaihdot ovat kaasupolkimen liikkeeseen nähden vähän viiveellisiä, synnyttävät ne pientä hermostuneisuutta ohjaamossa.

Silloin onkin viisainta turvautua käsivalintaan, joka toimii esimerkillisesti. Vaihtamisen voi hoitaa joko vaihdekeppiä eteen/taakse työntämällä tai rattiputken kiinteistä vetokahvoista.

Ääritilannekäytös selviää suljetulla lumiradalla. Keskitasauspyörästössä on evomaisesti kolme eri kireyttä: tarmac, gravel ja snow eli asvaltti-, sora- ja lumiohjelma. Lumella lukitus on tiukimmillaan ja asvaltilla löysimmillään.

Vetoluistonrajoitus on salliva, joten kaarteista ulostulot sujuvat vikkelästi aavistuksen yliohjaten.

Heti perään ajonvakautus puuttuu päättäväisesti pelin kulkuun, aivan kuten kuuluukin, mutta radalla se kannattaa kytkeä hetkeksi pois. Tällöin Ralliart on omimmillaan.

Päättäväinen kaasunpainallus yhtä-aikaisella ohjauksella heittää perän luistoon. Kun oikea luistokulma on saavutettu, alkavat vetävät etupyörät ryhdistää kulkua, ja matka jatkuu pienessä luistossa.

Hyvän ohjaustuntuman ansiosta on helppo kääntää oikeamääräisesti, jolloin etupään pito on optimaalinen. Vaihteet napsahtavat päälle lähes reaaliaikaisesti, mikä on kuljettajan ja auton välisessä työsuhteessa tärkeä osa-alue.