Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Nissan Note

22.3.2006

Nissanilla – vanhaan hyvään aikaan Datsunilla – on pitkään ollut vahva sija suomalaisten sydämissä. Viime vuosina merkki on kuitenkin kansainvälisillä markkinoilla uinut syvällä – Nissan jäi kilpailijoiden jännittävien uutuuksien tulvassa harmaan sivustakatsojan asemaan. Uusi Note on tuiki tavallinen ja järkevä käyttöauto, mutta se ei estä sitä olemasta raikkaalla tavalla uudenlainen Nissan.

Uusi Nissan Note jakaa perusrakenteensa Clion, Moduksen ja merkkisisarensa Micran kanssa. Myös Noten dieselmoottorit ja vaihteistot ovat ranskalaista alkuperää. Euroopan markkinoille tarkoitetut Notet valmistetaan Nissanin Sunderlandin tehtaalla, Englannissa.

Heti esittelystään alkaen Note on saatavilla neljällä eri moottorilla – kahdella bensiini- ja kahdella dieselkäyttöisellä – varustettuna. Bensiinimoottorit ovat iskutilavuudeltaan 1,4 ja 1,6 litraa.

Dieselit ovat molemmat 1,5-litraisia, mutta niiden teho- ja vääntöarvot poikkeavat toisistaan huomattavasti. Vaihteistona on kaikissa malleissa viisivaihteinen käsivalintainen. Nelivaihteinen automaatti on tarjolla vain 1,6-litraisen bensiinimoottorin jatkoksi.

Ajokokemuksena Note on tavanomainen, mikä ei ole huono asia. Tutustuttavana oli 1,6-litraisella bensiinimoottorilla ja tehokkaammalla dieselillä varustettuja autoja. Molemmat moottorit ovat nykyaikaisia ja tarjoavat riittävän suorituskyvyn.

Bensiinimoottori vaikuttaa varsinkin taajama-ajossa miellyttävämmältä ja joustavammalta kuin diesel. Ykkös- ja kakkosvaihteet ovat molemmissa välityksiltään samat, eikä dieselin hieman harvempi kokonaisvälitys riitä kompensoimaan kapeampaa käyttökelpoista kierrosaluetta.

Bensiinimoottori on puolestaan luonteeltaan erittäin joustava ja vetää puhtaasti ja tasaisesti joutokäynnin tuntumasta aina reiluun 6 000 r/min asti.

Ohjauspyörän takana asiat ovat pääosin kunnossa, vaikka erityisiä elämyksiä ei olekaan tarjolla.

Ajettavuudeltaan Note vaikuttaa asialliselta ja yllätyksettömältä, kuten järkiauton kuuluukin. Alustarakenteet ovat tavanomaiset, joustintuet edessä ja yhdystukiakselisto takana. Kokoluokkaan nähden pitkä akseliväli rauhoittaa auton käyttäytymistä ja parantaa suuntavakavuutta.

Sähköisesti tehostettu ohjaus toimii yllättävän asiallisesti; se keskittää hyvin, eikä ohjaukseen vaihtelevissa tilanteissa tule juuri kiinnittäneeksi huomiota.

Yllättävän hyvä -havainto syntyy siitä, että tietyissä viime aikojen Renault-malleissa ohjaustunto on ollut oudon synteettinen. Notessa synteettistä tuntua on vain kytkinpolkimessa, joka tuntuu vetelältä – aivan kuin kytkinlevyn jouset olisivat kuoleentuneet.

Suomeen Nissan Note saapuu huhtikuun alussa. Tapauksen kunniaksi Note 1,4 Visiaa tarjotaan halukkaille alle 18 000 euron hintaan, joten Nissanin uutuudelle on helppo povata hyvää vastaanottoa.

(Tiivistelmä Jan Enqvistin artikkelista TM 6/06, s. 68-69)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Nissan Note-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot