Porsche 911 -sarjan uusin tulokas on auto, jota voi käyttää arkiajossakin. Todelliseen elementtiinsä GT3 pääsee kuitenkin kilparadalla, missä sen voimia voi käyttää rajoituksista välittämättä.

Parin kuukauden kuluttua esiteltävä 911 Turbo on hieman suorituskykyisempi kuin GT3. Mutta siinä missä Turbo on sivistynyt matkailuauto, GT3 edustaa rajua alkuvoimaista suorituskykyä, joka on saatu aikaan ilman ahtimen apua.

Istuin ei jätä avoimeksi kysymystä, millainen auto tämä on. Sivuttaistuki on erinomainen vielä sivuttaiskiihtyvyyden noustessa huimaksi.

Ohjauspylvään vasemmalle puolelle porschemaisesti sijoitetun virta-avaimen kääntäminen herättää henkiin 3,6-litraisen moottorin. Vaikka sen tyhjäkäynti on vaimean rauhallista, jokin äänessä paljastaa, että luvassa on jotain tavallista vireämpää.

Vaihteensiirto on lähes täydellisen napakka ja kepin liikkeet auton tyyliin sopien kilpa-automaisen lyhyet.

Moottorin vääntö tekee vaikutuksen jo tyhjäkäynniltä alkaen, mutta tiedossa on vielä jotain paljon parempaa.Moottori kiekaisee käyntinopeusmittarin viisarin ylittäessä 4 000 r/min, ja selkä painuu tiiviisti istuimeen.Tämän hetken korkeaviritteisin vapaastihengittävä moottori (85 kW/l) kiertää kauniisti aina 8 400 r/min saakka.

Mutka syöksyy vastaan lähes 200 km/h nopeudella, ja hetken tuntuu siltä, että nopeutta on aivan liikaa. Päättäväinen jarrutus tiputtaa vauhtia uskomattoman tehokkaasti, minkä jälkeen keulan voi kääntää äärimmäisen tarkalla ohjauksella toivotulle linjalle. Huomioon ottaen, että alla on kadulle rekisteröity auto katurenkain, pitoa on enemmän kuin järki pystyy selittämään.

Ensimmäistä kertaa 911 GT3:n historiassa siinä käytetään aktiivijousitusta (PASM). Moottori on insinööritaidon näyte, sillä edelliseen GT3:een verrattuna arvot ovat parantuneet 25 kW ja 10 Nm.

Mukavuusvarusteet helpottavat GT3:n käyttöä arkiajokkina. Toisaalta äänieristys ei ole kovin tehokas ja varsinkin leveiden renkaiden kumu kaikuu ohjaamossa.

Myös hyvin pieni maavara voi aiheuttaa ongelmia. Ehkä suurimmaksi ongelmaksi normaaliliikenteessä nousee kuitenkin turhautuminen. Siinä missä tavallinen perheauto saavuttaa satasen nopeuden (13,5 s), kiitää 911 GT3 jo kaksi kertaa nopeammin.

(Tiivistelmä Toni Jalovaaran artikkelista TM 8/06, s. 44-45)