Sama moottorimuoto, eri toimintatapa

Subaru legacy
Matti Vuorimaa, kuva

Subaru on tuttu boxer- eli vastaiskumoottoreistaan. Nyt Subaru on tuonut markkinoille tätä rakennetta edustavan oman dieselmoottorinsa.

Koska Subarun kaikkien mallien nokalla on ollut boxer-tyyppinen bensiinimoottori, sinne ei mahdu rivimoottoria, jollaisia dieselmoottoreita olisi ollut saatavana. Näin Subarun on pitänyt suunnitella boxer-tyyppinen dieselmoottori. Tämä projekti on vienyt seitsemän vuotta, joka on ollut pitkä aika ainakin merkin eurooppalaisille kauppiaille.

Subarun dieselmoottori on kaksilitrainen. Moottori on neliventtiilirakenteinen, ja nokka-akseleita on kummassakin sylinterinkannessa kaksi. Muutenkin rakenne on nykyaikainen. Moottorin ilmoitetut voimavarat, 110 kW ja 350 Nm, ovat hyvää nykytasoa.

Moottorin jatkona on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, josta voima välittyy kaikkiin neljään pyörään. Subaru on oikea, perinteinen nelivetoinen auto, jossa suurempi osa voimasta voi mennä kummalle akselille tahansa. Normaalisti voimanjako on tasan akseleiden kesken. Todelliseen nelivetoon kuuluu keskitasauspyörästö, joka Subarussa on varustettu viskolukolla.

Suorituskykymittauksissa paikaltaan lähtien Legacy diesel ei aivan pystynyt ilmoitettuihin arvoihin. Ongelma ei ollut voiman puute, vaan voiman siirtäminen kytkintä polttamatta vetäviin pyöriin. Sitten kun liikkeelle päästiin, niin meno maittoi mikä näkyi eri vaihteiden 60-120 km/h kiihtyvyyksistä .

Mitattu kulutus on nelivetoiseksi autoksi kohtuullista. Maantiellä autolla pääsee sata kilometriä hieman yli viidellä litralla, eikä kulutus moottoriteilläkään nouse kuin seitsemän litran tuntumaan, sinällään kelvollisia suorituksia. Näyttääkin, että boxer-moottori olisi dieselinä suhteessa taloudellisempi kuin bensiinikäyttöisenä.

Sähköinen ohjaustehostin osoittautui kelvolliseksi, eikä ohjaukseen kiinnittänyt ajossa erityistä huomiota.