AITO JAPANILAINEN

Subaru pyrkii kasvattamaan myyntimääriään ja tuo tämän johdosta uusia malleja markkinoille. Ensimmäisenä nähdään Japanissa valmistettava XV-malli. Merkin perinteiden mukaisesti neliveto ja vastaiskumoottori kuuluvat pakettiin.

Subarun tuoteperheessä XV on lähimpänä Foresteria, mutta se on kuitenkin lyhyempi ja matalampi, vaikkakin akseliväliltään pidempi.

Korkeammille autoille tyypillistä korin huojuntaa on pyritty vähentämään jousitusta jäykistämällä ja painopistettä madaltamalla.

Moottoripuolella on saatavilla kolme versiota, joista 2,0-litrainen bensiini- ja dieselmoottori ovat tuttuja muista malleista, mutta 1,6-litrainen bensiinimoottori on täysin uusi.

Kulutusta pienentävä sammutusautomatiikka kuuluu bensiinikäyttöisten mallien varustukseen.

Kaikkien moottorien yhteyteen on saatavana käsivalintainen vaihteisto, jonka vaihteensiirtoa on parannettu. Bensiinikäyttöisiin malleihin saa myös ketjukäyttöisen, portaattoman Lineartronic-automaattivaihteiston.

Vetotapa on aina neliveto.

Ajossa 1,6-litrainen moottori on puhditon. Auto reagoi kaasupolkimen liikkeisiin pienellä viiveellä, varsinkin liikkeellelähdössä.

Portaaton vaihteisto toimii asiallisesti, mutta vauhdin kasvattaminen vaatii moottorin jatkuvaa huudattamista.

Vaikka XV:n suunnittelussa pääpaino on ollut Euroopan markkina-alueella, myyntimäärien kasvattaminen ei tule olemaan helppoa.

Samoilla markkinoilla se joutuu kamppailemaan ostajista muun muassa suosituiden Nissan Qashqain, Kia Sportagen ja Mitsubishi ASX:n kanssa. Suomessa myynti alkaa alkuvuodesta.