YHDESSÄ ENEMMÄN

Toyotan ja Subarun yhteistyöurheiluauto on valmis. Ensimmäiset tuntumat Toyota GT 86:sta antavat vaikutelman, että alkuperäinen ajatus ajamisen hauskuudesta on onnistuttu säilyttämään.

Perinteisen, yksinkertaisen, kevyen ja takavetoisen urheiluautoprojektin kokonaisvastuu sekä korin muotoilu ja suunnittelu olivat Toyotan vastuulla. Voimalinja puolestaan tuli pienin muutoksin Subarulta. Litteä vastaiskumoottori on hyvä lähtökohta alhaisen painopisteen tavoittelulle.

Auton päämitat ovat: akseliväli 2,57 m, pituus 4,24 m, leveys 1,79 m ja korkeus 1,285 m.

Subarun kolmannen sukupolven vapaastihengittävään kaksilitraiseen bokseriin on lisätty Toyotan D-4S-polttoaineensuihkutus. Tehoa on 147 kW/7000 r/min ja vääntömomenttia 205 Nm/6600 r/min. Vaihteita on kuusi, ja tarjolla on myös automaatti. Monia teknisiä arvoja kuten suorituskyky- ja kulutuslukemia ei vielä ole ilmoitettu.

Ensimmäinen lyhyt kokeilu tapahtui Japanissa, Sodegauran moottoriradalla. Koleassa sadesäässä ajetun muutaman ratakierroksen perusteella ensivaikutelma autosta on lupaava. Kierrosherkkä moottori ja hyvä tunto tapahtumiin sekä istuimen että ohjauksen kautta antavat edellytykset hauskaan ajokokemukseen. Myös ääni on kunnossa.

Euroopan ensiesittelynsä GT 86 saa maaliskuisessa Geneven autonäyttelyssä. Hintatavoite Saksassa on alle 30000 euroa, joten Suomen maahantuojan arvio GT 86:n hinnan sijoittumisesta Peugeot RCZ:n ja Audi TT:n välimaastoon eli vajaaseen 40000 euroon lienee realistinen.