Köydet irti!

Toyota lähtee taltuttamaan taantuman ristiaallokkoa uudella kompaktilla katuristeilijällä.

Urban Cruiserin muoto on haettu katumaastureiden maailmasta. Tarjolla on myös neliveto, mutta muuten auto ei maasturien kategoriaan istu. Oikeasti se on vain hieman totutusta poikkeava pikkuauto.

Voimalinjaratkaisuja on tarjolla yhteensä kolme. Moottoreita on kaksi, bensiini ja diesel, ja dieselin yhteyteen on tarjolla myös neliveto. Kaikissa tapauksissa vaihteisto on käsikäyttöinen ja kuusivaihteinen.

Ajossa moottorit eivät voisi olla erilaisempia. Bensiinimoottori on puhdas kierroskone, ja diesel tekee parhaansa nimenomaan kierrosalueen alapäässä.

Vaikka bensiinimoottorissa on enemmän tehoa, on diesel varustettu numeroiden mukaan paremmalla suorituskyvyllä. Bensiinimoottorillakin ehtii, mutta kiihkeämmän ääniraidan saattelemana.

Bensiiniversion pieni bravuurinumero on Stop & Start -toiminto, joka sammuttaa automaattisesti moottorin, kun auton pysäyttää vapaalla ja kytkimen nostaa ylös. Auto käynnistyy taas kytkintä polkaisemalla.

Autolla on jousituksen ja ohjauksen puolesta yllättävän mukava taittaa matkaa. Molemmat tarjoavat ensituntumalta yllättävän tanakan perustuntuman. Ohjaustehostin on sähköinen, ja ajonvakautus kuuluu vakiovarustukseen.

Auto on jo kaupoissa, ja hinnat lähtevät bensiinimoottoriselle mallille hieman vajaasta 20 000 eurosta. Diesel on vajaat 3 000 kalliimpi.

Luonnossa näppärän kokoiseksi kokonaisuudeksi osoittautuva Urban Cruiser tuo pikkuautojen maailmaan hieman uutta tuulahdusta.

Ilman kilpailijoita se ei kuitenkaan jää, sillä pian mukaan ehtii saman tyylin edustajista Kia Soul, ja myös jo esitelty Citroën C3 Picasso voi vedota samoihin asiakkaisiin. Tutustumisen arvoinen tuttavuus UC joka tapauksessa on.