Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Volkswagen Amarok

28.7.2010

Laadun tuntua

Avolavojen myynti on viime aikoina ollut hiipumaan päin. Sinänsä harmi, sillä Volkswagen tarjoaa mielenkiintoisen paketin lava-autojen ostajille.

Vuoden 2009 lopulla ensiesitelty Amarok on Volkswagenin tuorein uutuus. Amarokista valmistetaan kahta korimallia. Neliovisessa Double capissä on tilat viidelle hengelle.

Single cap on kaksiovinen ja siinä on istumapaikat kahdelle. Doble capiin verrattuna lavan pituus kasvaa noin 700 millimetrillä. Lavan leveys mahdollistaa eurolavan (1,2 x 0,8 m) lastaamisen poikittain.

Moottorivaihtoehtoina on kaksi nelisylinteristä dieselversiota. Moottorit ovat aina 2.0 TDI commonrail -versioita, joista pienempitehoinen on 90 kW (122 hv), ja ne on varustettu muuttuvageometrisellä ahtimella.

Vaihteistona on aluksi saatavilla vain kuusivaihteinen manuaali. Automaattivaihteisto tulee todennäköisesti vuonna 2012.

Malliston takavetoista versiota ei tuoda Suomeen. Kotimaassa myytävät Amarokit on varustettu joko kytkettävällä tai jatkuvatoimisella nelivedolla. Jatkuvatoiminen neliveto on tarkoitettu normaaleihin tieolosuhteisiin, kytkettävä enemmänkin maastokäyttöön.

Kantavana rakenteena on erillisrunko, ja takajousitus on toteutettu lehtijousilla. Kytkettävällä nelivedolla varustettuun versioon on saatavilla Heavy Duty -jousitus normaalin version lisäksi.

Ajoimme Double cap -version tehokkaammalla moottorilla. Ohjaamossa ensimmäisenä kiinnittyy huomio tilan tuntuun. Sisällä istutaan väljästi, ja ohjaamo tuntuu henkilöautomaiselta. Auton ulkomuotojen hahmottaminen on helppoa, ja peilit ovat sopivan kokoiset

Käyntinopeuden noustessa moottorin dieselmäinen rapina kuuluu sisälle, ei kuitenkaan häiritsevästi. Auton massa tuntuu, ja jousitus pompottaa miedosti isommissa töyssyissä. Ohjaus on keskialueella hieman ylitehostettu, mikä syö parhaimman tunnon.

Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kevättalvella 2011. Korimallina on aluksi vain Double cap. Siitä on saatavana myös takaistuimeton versio, joka voidaan rekisteröidä pakettiautoksi.

Malleihin kuuluvista varusteista eikä hinnoista ole vielä tarkkaa tietoa. Edullisin varustelutaso, joka sisältää muun muassa maalaamattomat puskurit, ei kuulu maahantuojan tuontiohjelmaan.

 

Jyri Ajomaa (tiivistelmä TM:n 14/10 artikkelista, s. 116)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Volkswagen Amarok-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto