Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Volkswagen Polo

10.6.2009

Minigolfia

Viidennen sukupolven Volkswagen Polo on ottanut hyppäyksen kohti aikuisuutta. Kohta alkavat isoveljenkin puntit vavista.

Polon perusrakenteessa on siirrytty uuteen sukupolveen, joka tähän mennessä on otettu käyttöön vasta Seat Ibizassa. Paljon ei silti muutu, sillä edessä luotetaan edelleen joustintukiin, takana yhdystukiakseliin, ja ohjausta tehostetaan sähköhydraulisesti.

Pituutta auto on kasvanut viisi senttiä ja leveyttä kolme. Korkeudesta on lähtenyt pois hieman toista senttiä, ja akseliväli on liki entisellään.

Alkuvaiheessa bensiinimoottoritarjonta koostuu kolmisylinterisen 1,2-litraisen moottorin kahdesta eri tehoversiosta ja Suomessa tärkeimmäksi vaihtoehdoksi oletettavasti muodostuvasta 1,4-litraisesta moottorista.

Dieselmalliston muodostavat kolme perusmitoiltaan yhtäläistä moottoria. Uudesta 1,6-litraisesta, yhteispaineruiskutuksella varustetusta TDI-moottorista on tarjolla kolme eri tehoversiota.

Vaihteistot ovat viisiportaisia lukuun ottamatta TSI-moottoria, jossa vaihteita on kuusi. Seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti on tarjolla kolmen moottorin yhteyteen.

Bensiinimoottoreista ehdimme tällä erää kokeilla vain marraskuussa liikkeisiin ehtivää turbomoottoria. Vielä hieman salamyhkäinen voimanlähde osoittautuu Volkswagenin turbosarjan asialliseksi jatkajaksi. Vääntöä on tarjolla 1,8-litraisen vapaasti hengittävän verran, mutta jo paljon alemmilla kierroksilla.

Pienitehoisin diesel tarjoaa asiallisen perustason pieniruokaiseen autoiluun. Moottori ei nurise matalillakaan kierroksilla, ja 1 500 kierroksen kohdille saapuvaksi luvattu huippuvääntö tulee myös paikalle.

Ajoltaan Polo on joka suhteessa lähellä VW-perheen suurempia jäseniä. Jousitus on säädetty mukavuuspainotteiseksi, mutta suorituskyvystä ei ole paljon tarvinnut tinkiä. Korinliikkeet ovat hallittuja ja kertovat tarkasti alustaan kohdistuvista voimista.

Ohjaus on hyvässä balanssissa alustan kanssa. Se on tehostettu melko kevyeksi, eikä se tarjoa luokkansa parasta tuntoa, mutta ohjausliikkeiden ja auton reaktioiden syy-seuraussuhteesta ei jää mitään epäselvyyttä.

POLO ei tuo yllätyksiä. Hieno pikkuauto jatkaa merkille uskollisilla linjoilla. Hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta selvää on, etteivät ne ole Polon tärkein myyntivaltti. Vastinetta hinnalle kuitenkin löytyy.

Auton ennakkomyynti alkaa kesällä, ja ensimmäiset yksilöt saapuvat Suomeen elo-syyskuun vaihteessa.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM 12/09:n artikkelista, s. 34–35)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Volkswagen Polo-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto