Tekniikan Maailma

Ajettua

Volkswagen Up

14.9.2011

KOHTI KANSANAUTOA

Volkswagen on etääntynyt hetkittäin hyvinkin kauas alkuperäisestä kansanauton ideasta. Uuden Up-pikkuauton saa Saksassa alle kymppitonnilla, joten siinä on ainesta laajempien kansanryhmien kulkuneuvoksi.

Volkswaggen Up on oleellinen osa VW:n kasvustrategiaa, ja sen ympärille on suunniteltu kokonainen tuoteperhe. Pian kolmiovisen jälkeen on tulossa viisiovinen. Se on akseliväliltään ja muiltakin mitoiltaan identtinen kolmiovisen kanssa.

Pääsimme ensimmäisten ulkopuolisten joukossa ajamaan autolla muutaman kymmenen kilometrin lenkin vaihtelevilla teillä.

Up on vain hieman yli 3,5-metrisenä hyvin kompaktin kokoinen. Sisätiloja on kasvatettu mieluummin maksimoimalla akseliväli kuin lisäämällä korkeutta. Takaistuin ei ole pelkkä kassi- ja päällystakkisäilö vaan yllättävänkin tilava.

Vaatimus edullisuudesta näkyy siellä täällä, kuten esimerkiksi ohjauspyörän etäisyyssäädön puutteena.

Moottori on täysin uusi yksilitrainen kolmisylinterinen eikä perustu mihinkään nykymoottoriin.

Koeajettavana oli kahdesta versiosta tehokkaampi eli 55-kilowattinen. Laimeammassa tehoa on 44 kW. Väliin mahtuu vielä maakaasumalli, jossa tehoa on 50 kW. Siinä on kaksi kaasusäiliötä, tilavuudeltaan yhteensä 74 litraa, ja 10 litran bensiinisäiliö.

Jokaisesta moottorista on tarjolla myös BlueMotion-versio, jossa polttoainetta säästetään sammutusautomatiikan, pienivierinvastuksisten renkaiden ja jarrutusenergiaa hyödyntävän laturin avulla.

Varsinaista voimantunnetta moottori ei pysty tarjoamaan, vaan kokemus suorituskyvystä etenkin maantienopeuksissa on laimea. Taajamanopeuksiin puhtia kuitenkin riittää, ja mikä tärkeintä, Up on kevyt ja helppo ajettava.

Vaihteensiirto on kevyt ja selkeä, mutta kaksoiskytkinautomaatti olisi kaupunkiautoon mukava lisävaruste. Sitä odottavat joutuvat kuitenkin pettymään. Sekä tila- että etenkin kustannussyistä automaatti on robottivaihteisto.

SUOMEEN maaliskuussa tulevan Upin hintoja vielä neuvotellaan. Kymppitonni jää haaveeksi, mutta tavoitteena on saada hinta painettua niin alas, että Up olisi todellinen kilpailija esimerkiksi Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo-kolmikolle, Kia Picantolle, Fiat 500:lle ja Ford Ka’lle.

Velimatti Honkanen (tiivistelmä TM:n 17/11 artikkelista, s. 128-129)

Lisää aiheesta:
Tulossa viisiovinen Up (12.10.2011)
Frankfurtin autonäyttely 2011 (13.9.2011)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Volkswagen Up-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto