Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Kylmää kyytiä –

World Speed Record on Ice

21.3.2007

Kaksitoista vuotta sai ajon nopeusennätys jäällä olla rauhassa, mutta nyt se ajettiin uusiksi. Auto otettiin Englannista, kuljettaja Laukaasta, renkaat Nokialta ja 12 kilometrin mittainen jääsuora löytyi Perämereltä. Eikä siinä vielä kaikki…

Voisi kuvitella, että uuden nopeusennätyksen ajaminen jäällä olisi pikkujuttu, mutta sitä se ei ole, vaikka suoritusaika lopulta onkin vain joitakin sekunteja.

Monacolainen miljonääri Gildo Pallanca-Pastor päätti ajaa Oulun Oritkarin jäällä nopeusennätyksen, jollaista ei aikaisemmin ole kirjattu minnekään. Autoksi Gildo valitsi Bugatti EB110 Supersportin. Elettiin alkutalvea vuonna 1995.

Tavoiteltu 300 km/h nopeus saavutettiin, jopa ylikin, mutta vain toiseen suuntaan. Edestakaisin ajetun 1000 metrin matkan keskinopeutena Gildo Pallanca-Pastor kirjautti ME-lukemiksi 296,34 km/h, ja se oli ehdottoman kova suoritus niissä olosuhteissa kitkarenkailla.

Kannuksen mies Kari Mäkelä on tottunut järjestelemään asioista, ja kun hän vuosi sitten sai ajatuksen jäällä ajon nopeusennätyksen parantamisesta, alkoivat suunnitelmat ja testiajot välittömästi. Autoksi valittiin Bentley Continental GT, ja kuljettajaksi jääajoon löytyi tarpeeksi kylmäpäinen mies Laukaasta, Juha Kankkunen.

Sopivan ajopaikan löytäminen ei ollutkaan yhtä helppoa, ja siinä käytettiin apuna autoa, moottorikelkkaa ja lentokonetta. Iin kunnassa, Oulun ja Kemin puolivälissä, sellainen oli. Rata päästiin auramaan niemennokasta ulos ulapalle, ja rannalla ollut kookas tuulivoimala toimi hyvänä maamerkkinä auraajille.

Bentleyn insinöörit valmistelivat Kankkusen autoa säätämällä moottorin ahtopainetta ja pudottamalla maavaraa, mutta muuten auto oli vakiokuntoinen. Viime kesänä Saksassa ajetuissa testeissä se saavutti 324 km/h huippunopeuden, kun vakioautolle on luvattu huipuksi 318 km/h.

Ennätyskokeissa renkaita koskee määräys, jonka mukaan niiden täytyy olla sen maan tieliikenneasetusten mukaiset, jossa koe ajetaan. Nokian renkailla oli tähän lähtöön tarjota Hakkapeliitta Sport Utility 5 -nastarenkaita, jotka on alun perin kehitetty nopeisiin katumaastureihin.

Kaikki valmistelut ja koeajot vaativat runsaasti aikaa, mutta itse ennätyskoe sujui vauhdilla. Juha ajoi Bentleyn 12-kilometrisen suoran päähän, käänsi auton ja kiihdytti noin 4,5 kilometrin matkan kohtaan, jossa valokennoportti sijaitsi. Kilometrin toisessa päässä toinen valokennoportti rekisteröi ohiajon, ja saadusta ajasta laskettiin nopeus.

Tavoite oli rikkoa entinen ennätys, mutta ylittää myös juhlava 200 mailia tunnissa keskinopeus. Ensimmäinen tavoite toteutui, toinen ei, vaikka lähelle päästiin. Maailmanennätysnopeus jäällä on nyt 321,65 km/h eli 199,86 mailia tunnissa! Se oli 20. helmikuuta päivätty neljäs ajo, jossa pohjoiseen nopeus oli 316,62 km/h ja etelään 326,68 km/h. Suurin nopeus, 331 km/h, mitattiin erään ajon yhteydessä melkoisella myötätuulella.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 6/07, s. 132-134)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto