Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Mini John Cooper WRC

25.5.2011

Isot saappaat täytettävinä

Mini on valmis palaamaan rallin huipulle, mutta millä eväillä 1960-luvulla maineensa luonut automerkki aikoo sen tehdä?

Lähes 40 vuoden tauon jälkeen rallin arvokilpailuihin palaavan Minin lanseeraukseen ei olisi voinut olla parempaa paikkaa kuin alkuperäinen autotehdas Englannin Oxfordissa, jonka tuotantolinjoilta automallin historia alkoi 50-luvulla.

Suunnittelutyön takana on 30 vuoden kokemuksella kilpa-autojen rakentamiseen erikoistunut brittiyhtiö Prodrive, joka hoiti aiemmin muun muassa Porschen, BMW:n ja viimeksi Subarun rallikilpailutoimintaa.

Moottoripuolella Prodrive tekee yhteistyötä Minin emoyhtiössä toimivan BMW Motorsportin kanssa. Työnjako on selkeä: BMW valmisti sekä suunnitteli moottorin, ja Pro-driven tehtäväksi jäi moottorin ohjainyksikön säätäminen rallikäyttöön sopivaksi.

Uudessa rallimoottorissa turbon imuilmaa rajoittavan kuristimen koko on 33 mm, joka on yhden millin vähemmän kuin edellisen sukupolven kahden litran moottoreissa. Valmistajan mukaan 1,6 litran moottori kehittää suurimmalla sallitulla 2,5 baarin ahtopaineella 231 kW:n huipputehon.

Moottorin maksimivääntö on 420 Nm ja sen suurin sallittu pyörintänopeus on rajattu FIA-säännön määräämään 8 500 r/min.

Prodrive korostaa, että WRC-ralliauton rakentaminen suunnittelupöydältä testiohjelman läpiviemiseen vie kaksi vuotta. Mini WRC:n kehitystyö päättyi maaliskuun 9. päivä kuluvaa vuotta, jolloin yhtiö toimitti FIA:lle auton luokiteltavat osat tarkastusta varten.

Kilpailijoiden koriratkaisuihin verrattuna Mini WRC:n turvakehikkoratkaisu on varsin poikkeuksellinen. Kun muissa WRC-autoissa turvakehikko on liitetty yhtenäisesti tukemaan korin A- ja B-pilareita, Minissä kehikon pystytuet on rakennettu noin 30 senttiä molempien pilareiden taakse.

Uuden ratkaisun avulla Prodrive on pystynyt siirtämään kuljettajat paremman painojakautuman löytämiseksi selvästi auton normaalia B-pilaria taaemmaksi. Molemmat ohjaajat istuvat kaukana tuulilasista, käytännössä takaistuimen etureunan etäisyydellä.

Jousituspuolella Prodrive työskentelee läheisesti ruotsalaisen Öhlins-iskunvaimentajavalmistajan kanssa. Se nousi rallissa tunnetuksi 90-luvulla Toyotan ja Mitsubishin ralliautoissa.

Prodriven perustaja ja Ari Vatasen kartanlukijana vuonna 1981 rallin maailmanmestaruuden voittanut David Richards paljasti, että Mini WRC:n hinta on noin 450 000 euroa (400 000 puntaa).

Summa on toki suuri, mutta se on 40 prosenttia edellisen WRC-auton hintaa pienempi.  Prodrive takaa asiakkaalleen teknisen tuen ja lähettää tarvittaessa paikan päälle insinöörin opastamaan esimerkiksi säätöjen etsinnässä sekä kertomaan viimeisimmät tiedot autosta.

Mini WRC:n kuljettajina toimivat toissa vuoden rallin IRC-mestaruuden voittanut pohjoisirlantilainen Kris Meeke sekä Citroënilta viime kauden jälkeen Sebastien Ogierille tietä antanut Espanjan Daniel Sordo. Mini WRC nähdään tänä vuonna Italian, Suomen, Saksan, Ranskan, Espanjan sekä Ison-Britannian MM-osakilpailuissa.

Kahden vuoden Mini WRC-projekti on nyt päätöksessä ja mainospuheet pidetty. Nyt on aika muuttaa mielikuvat todeksi. Ja se on tämän projektin ehdottomasti haastavin ja vaikein osa.

Marko Mäkinen (tiivistelmä TM:n 11/11 artikkelista, s. 28-31)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Mini John Cooper WRC-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot