Suunnilleen eurooppalaisten matkailuautojen kokoiset amerikkalaiset asuntoautot eivät kykene kilpailemaan vanhan mantereen tarjonnan kanssa – paljolti isojen bensiiniä syövien V8- ja V10-moottoreittensa takia. Kannattaa siis keskittyä sellaiseen, mitä Euroopassa ei juuri tehdä – talon kokoisiin asuntobusseihin.

Euroopassa yli 3,5 tonnia painava auto vaatii kuorma- tai linja-autokortin, ja nyt ollaan painoluokassa 13 tonnia. Erikoisajoneuvona Caymanissa ei kuitenkaan tarvita ajopiirturia, mutta nopeusrajoitus on kuomureiden 80 km/h, ei bussien 100 km/h. Kahdeksankymppiä edustaa vääntävää 1 600 r/min suurimmalla vaihteella.

Monacoa työntää taakse sijoitettu 6,7-litrainen 250 kW:n Cummins-turbodiesel, joka tarjoaa lähes 900 Nm:n väännön. Vaihteisto on kuusinopeuksinen ohjelmoitava Allison-automaatti. Pienistä painonapeista valitaan vain suunta.

Suomessa tehdyn koeajon perusteella polttoaineenkulutus asettuu 18-22 l/100 km rajoihin. Polttoainesäiliö (285 l) on kätevä täyttää, sillä tankkausaukot löytyvät auton molemmilta kyljiltä. Jättikokoisen tuulilasin takana tuntee olonsa lähinnä akvaariokalaksi, mutta näkyvyys etusuuntiin onkin sitten moitteeton.

Taakse katsotaan peruutuskameran avulla. Lisäksi taustapeileissä on ajamista ahtaissa paikoissa oleellisesti helpottava kylkikamera-järjestelmä. Vilkku vaan päälle, niin sen puoleinen kamera näyttää kyljestä panoraamakuvaa. Erinomainen turvavaruste.

Suuntavakaudessa on urateillä toivomisen varaa, eli rattityötä tarvitaan. Hyvällä tiellä ajaminen on leppoisaa, kunhan hieman tottuu auton kokoon. Vaimea äänimaailma lisää tasokkuutta. Jotkut pitävät ilmajarruja hankalina käyttää, mutta Monacon lukkiutumaton järjestelmä toimii amatöörinkin mielestä tunnokkaasti.

Tilat ja varustelu on suunniteltu viihtymistä, rentoutumista ja omavaraista selviytymistä silmälläpitäen. Ei tarvitse pelata kasettikemssan kanssa, vaan jätesäiliöt on mitoitettu pitkäänkin asumisen. Raikasta vettä kulkee mukana 360 litraa, suihkun ja pesualtaiden jätevesiä 210 ja WC-tuotoksia 150 litraa.

Sähköt eivät aivan heti lopu, sillä kuudessa akussa on kapasiteettia yhteensä 630 Ah. Verkkosähköllä toimiville laitteille on 17 kahden pistokkeen seinärasiaa. Aika monelta loppuvat sähkölaitteet ennen kuin pistokkeet!

Saniteettitilat ovat matkailuautoille poikkeuksellisen käyttökelpoiset ja oleskelutilat mahtavat. Pientä kummastusta herättää lähinnä se, että aterio on mitoitettu neljälle niukaksi.

EUROOPASSA puhutaan matkailu- tai retkeilyautosta, Amerikassa asuntoautosta ja moottorikodista (motor home). Siinä ajatusmaailmojen periaatteellinen ero tuleekin kiteytetyksi. Vanhan mantereen monet turistikohteet ovat olleet olemassa tuhat vuotta, Amerikassa asiat on otettu käyttöön auton keksimisen jälkeen. Tilaa on jättikokoisillekin asuntobusseille.