Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Autonäyttelyt 2010


VIHREÄMPÄÄN TULEVAISUUTEEN


GEELY kilpailee omalla persoonallisella tavallaan esitellen vuosi toisensa jälkeen hämmästyttäviä koemalleja. Ensi vuonna osastolta tai ainakin sen vierestä löytyvät vastikään kiinalaisomistukseen siirtyneet Volvot.

Kiina on ilmoittanut nousevansa maailman johtavaksi maaksi hybridien ja sähköautojen käyttäjänä. Tie hyvästä päätöksestä käytäntöön on usein odotettua kuoppaisempi ja mutkaisempi.

Kiinan valtiolla on selkeä visio: maan autokanta pitää saada mahdollisimman vähäpäästöiseksi. Tavoitteena on, että autoilijat ostaisivat hybridin tai sähköauton, ja ajaisivat paikallisesti päästöttömästi.

Syy ei ole niinkään vihreys, vaan pyrkimys vähentää riippuvuutta öljystä, jota Kiina käyttää toiseksi eniten maailmassa.

Moni kiinalainen auton ostaja hankkisi mielellään hybridin tai sähköauton, mutta edistyksellisestä tekniikasta pyydettävä lisähinta kääntää mielen perinteisen, luotettavan polttomoottorin suuntaan.

Pistokehybridin tai sähköauton hankkimiseen on korkean hinnan lisäksi Kiinassa toinenkin merkittävä este. Maasta puuttuu infrastruktuuri autojen lataamiseen.

Valtio pohtii tällä hetkellä molempia ongelmia. On vain ajan kysymys, milloin tulee määräys latausverkoston rakentamiseksi. Myös ostoa helpottavat tukirahat ovat tulossa.

Suurin osa kiinalaisista autoista syntyy suuren ulkomaisen autonvalmistajan ja kiinalaisen yhtiön yhteisyrityksessä. Valtaosa malleista on samoja kuin muuallakin maailmassa, mutta niitä on muokattu kiinalaista autonostajaa miellyttäväksi.

Yhä useampi automalli on kuitenkin nykyisin yksilöllinen ja tarkoitettu vain Kiinan markkinoille.

Vaikka kaikkien on helppo julistaa olevansa voittajia nopeasti laajenevilla markkinoilla, hurjimmassa vauhdissa ovat kokonaan kiinalaiset autonvalmistajat. Niiden osuus on kasvanut viidessä vuodessa 21 prosentista 32 prosenttiin, ja kaikki merkit viittaavat markkinasiivun huomattavaan levenemiseen nykyisestä.

Auto China 2010 eli Pekingin autonäyttely osoitti, mistä voimakas markkinoiden valtaus johtuu. Kaikkiaan 89 uuden mallin ensiesittelystä 75 oli paikallisten merkkien osastoilla. Vaikka kiinalaiset yhtiöt eivät ole vielä miljoonavalmistajia, ne rakentavat jo nyt rinnakkaisia merkkejä General Motorsin ja Volkswagen Groupin tapaan.

Kun vielä autojen laatutaso kohenee melkein silmissä, on helppo ymmärtää suurten ulkomaisten autonvalmistajien pääjohtajien otsilla syvenevät rypyt. Maailmanvalloitus on yhden tai kahden mallisukupolven päässä.

Autojen määrä Kiinassa on edelleen hyvin alhainen, sillä tuhatta ihmistä kohden on vain 30 autoa. Suomessa vastaava luku on yli 400 ja autoilun supermaassa, Yhdysvalloissa, meihinkin verrattuna kaksinkertainen. Niinpä myynnin kasvulle ei ole Kiinan näköpiirissä loppua, vaan tänä vuonna ylitetään 16 miljoonan raja, eikä 20 miljoonan rikkoutuminenkaan ole kaukana.

Kiinassa asuu yli 1,3 miljardia ihmistä, joiden väliset tuloerot ovat suuret. Siitä kertoo osaltaan myös henkilöautojen hintahaitari, joka ulottuu vähän yli 3 000 eurosta yli puolen miljoonan euron hintaisiin luksus- ja urheiluautoihin. Kun väkimäärä on noin valtava, mahtuu joukkoon myös merkittävä määrä miljonäärejä.

Kiinassa varallisuus halutaan myös näyttää, mikä näkyi hyvin Pekingissä kansainvälisten autonvalmistajien uutuusannissa.

Toni Jalovaara; autonvalmistajat, kuvat (tiivistelmä TM:n 10/10 artikkelista, s. 70-72)

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto