MATKALLA EUROOPAN YKKÖSEKSI

On vain ajan kysymys, milloin Venäjän automarkkinat ovat Euroopan suurimmat. Se ei ole jäänyt autonvalmistajilta huomaamatta, minkä takia itänaapuriin panostetaan voimakkaasti.

Euroopan autoteollisuuden kärsiessä laman ja ylikapasiteetin ahdingosta, naapurissamme Venäjällä pistetään vaihdetta suuremmalle. Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana henkilöautomyynti kasvoi 14 prosentilla 1,4 miljoonaan kappaleeseen.

Lada jatkaa ylivoimaisena markkinajohtajana 17,7 prosentin markkinaosuudella, vaikka sen myynti onkin tippunut yli kymmenellä prosentilla. Onneksi yhtiökumppanit Nissan ja Renault ovat kumpikin puolestaan parantaneet asemiaan reilusti. Renault on noussut Chevroletin ohi myyntitilaston kakkoseksi ja Nissan on seitsemännellä sijalla.

Eurooppalainen autoteollisuus pyrkii väkevästi ottamaan osansa Venäjän markkinoiden kasvusta. Volkswagen ilmoitti Moskovan autonäyttelyn aattona rakentavansa maahan uuden moottoritehtaan, minkä lisäksi se aloittaa Seatin viennin uudelleen.

Nissan puolestaan esitteli uuden Almeran ja kertoi vuonna 2015 valmistavansa yli 80 prosenttia Venäjällä myytävistä autoistaan siellä.

Kiinalaiset ovat vallanneet vahvan sillanpääaseman itänaapurissamme, jossa niin turvallisuus- kuin päästömääräykset ovat lievemmät kuin EU:n alueella. Vaikka suosituimmat merkit Lifan ja Chery löytyvät merkkikohtaisessa rekisteröintitilastossa vasta sijoilta 27. ja 28. ovat kiinalaismerkit yhdessä vallanneet jo yli kolmen prosentin osuuden.

Kuorma-autoissa Foton on menestynyt vielä paljon paremmin nappaamalla 6-16 tonnin kokonaispainoluokassa kakkossijan yli 15 prosentin markkinaosuudella.