Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM ensitesti

Citroën C4

29.9.2010

VARMAN PÄÄLLE


Hannu Häyhä, kuva

Citroën ottaa uuden C4:n kanssa askeleen konservatiivisempaan suuntaan. Tämä voi olla joillekin nykyisille asiakkaille kova paikka, mutta liiketoimintaa varovainen linja harvoin haittaa.

Citroën C4:n perusmuoto ei ole enää tarkoitushakuisen poikkeava, mutta kilpailijoihinsa verrattuna se ei näytä vanhalta tai tylsältä. Pinnan alla uudessa ja vanhassa autossa on paljon vähemmän eroja.

Moottorimallistoon kuuluu kuusi voimanlähdettä, joista puolet käyttää polttoaineenaan bensiiniä ja puolet dieseliä.

Pienitehoisinta bensiinimoottoria lukuun ottamatta kaikki ovat pohjimmiltaan tuttuja jo edeltäjästä. BMW-yhteistyön kautta syntyneet 1,6-litraiset bensiinimoottorit tulivat mallistoon vuonna 2008, ja 1,4-litrainenkin on tuttu esimerkiksi uudesta C3:sta.

Vaihteistot ovat perusmoottoreiden yhteydessä viisivaihteisia ja käsivalintaisia, mutta 1,6-litraisen bensiinimoottorin yhteyteen on saatavissa myös nelivaihteinen automaatti. Tehokkaammissa dieseleissä käytetään kuusivaihteisia manuaalilaatikoita, ja robottivaihteisto on yhdistetty e-HDi:n lisäksi turboahdettuun bensiinimalliin.

Turvavarustelu on viimeisen vuosikymmenen ajan kuulunut ranskalaisvalmistajien sydämenasioihin, eikä asiaa tarvitse epäillä C4:n kohdallakaan. Auto on nimittäin ehditty testata jo Euro NCAP:n toimesta. Törmäyskokeista se sai yleisarvosanaksi täydet viisi tähteä.

Pääsimme tässä vaiheessa kokeilemaan vasta bensiini- ja dieselmallistojen tehokkaimpia versioita, eikä näistä moottoreista monta moitteen sanaa tule mieleen. Molemmat tuottavat sivistyneesti niin muhkean vääntömomentin, että yläkierroksiin tarvitsee turvautua vain harvoin.

Jousitus on säädetty mukavuuspainotteiseksi, mutta kaarreajokin sujuu. Auto reagoi ohjaukseen suoraviivaisesti, ja kallistelua esiintyy odotettua vähemmän.

Maantienopeuksissa ja suoralla tiellä pyörien alle vilahtavat röykyt suodattuvat hienosti pois.

Tiukemmissa kaarteissa, jousituksen jo ollessa kuormitettuna, töyssyt voivat kolahtaa läpi ja ohjauksessakin voi tuntua nykimistä.

Tunnoltaan ohjaus on normaaliajossa tämän autoluokan paremmasta päästä.

ALKUVUODESTA myyntiin tuleva uusi C4 jatkaa isoveljensä lanseeraaman muotokielen levittämistä Citroënin mallistoon. Muotoilu on voimakaslinjaista, kikkailu on kuitenkin unohdettu. Myös ajokokemus on pääosin varmaotteista, ja auton ominaisuudet on helppo sisäistää.

Jussan Nieminen (tiivistelmä TM:n 17/10 artikkelista, s. 30-35)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat citroën c4-merkkiset autot Nettiautosta.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto