Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM käyttötesti 60 000 km

Nissan Juke 1,6 DIG-T Acenta

20.4.2012

MAKUASIOISTA TOSIASIOIHIN


Loppumittauksessa dynamometrissa mittaamamme moottoriteho oli 11 kW ja vääntömomentti 10 Nm valmistajan ilmoittamia arvoja alhaisemmat (140 kW/5600 ja 240 Nm/2 000-5 200). Polttoaineena käytettiin 95 E10 -bensiiniä, kuten käyttötestiautoissamme yleensäkin. Voimakkaasti ahdettu turbomoottori olisi voinut hyötyä korkeaoktaanisemmasta 98 E5 -polttoaineesta ja päästä sillä lähemmäs lupauksia (Video: Hannu Stöckell).


Toisen mielestä Nissan Juke näyttää syötävän hyvältä, toisen mielestä kauhean rumalta. Silti tosiasioiden selvittäminen oli etusijalla, kun myyntimenestykseksi kohonnut Juke vietti kanssamme kesän ja melkein kaksi talvea.

Persoonallinen Nissan Juke otettiin Tekniikan Maailman käyttötestiin pienellä riskillä. Massasta poikkeavat autot ovat aina mielenkiintoisia, mutta yli vuoden mittaiseen testiin ei yleensä haluta autoa, jonka myyntimäärät jäävät minimaalisiksi.

Uskoa valintaan valoi se, että ensiesittelyn aikaan Nissanin maahantuojan ennakkotilauskanta viittasi huippumenestykseen. Tilausmäärä ei aivan toteutunut, mutta käyttötestin hyödyllisyys tuli kuitenkin osoitettua.

Viime vuoden toteutunut myyntimäärä oli noin 1 200 autoa, joka jää kauas Qashqain taakse mutta kelpaisi kyllä monelle kilpailijalle.

Juke on melko varman muistimme mukaan TM:n käyttötestihistorian tehokkain auto.

Sen 1,6-litrainen turbomoottori on konstruktioltaan moderni.Polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan, ja venttiilejä käyttävät nokka-akselit on varustettu ajoituksen säädöllä sekä imu- että pakopuolella.

Silti ajokokemus on vanhanaikaisella tavalla yliurheilullinen.

Juken sisämitat ovat ulkomittoihin nähden pienet, mikä tuskin tulee ostajalle yllätyksenä. Takaovet kuuluvat pakettiin, mutta päivittäisessä käytössä tilat sopivat parhaiten kahden hengen tarpeille.

Myös ajo-ominaisuudet ovat pitkälti poikkeuksellisten ulkomittojen sanelemat.

Korkea auto on varustettu mukavuuden kannalta liian jäykällä jousituksella, ja lyhyt akseliväli vaikeuttaa muutenkin rauhallisten ajo-ominaisuuksien saavuttamista. Kesällä kokonaisuus vielä toimii, mutta talvella luottamuspula vaivaa.

Varsinaisia vikoja Jukessa oli vähän. Talven lumipyryissä ilmaantunut nykimisongelma oli huolestuttavin vaiva. Viimeisessä huollossa autoon tehtiin valmistajan kampanjana korjaus, joka todennäköisesti korjasi ongelmaa. Varmuus jäi lopussa kuitenkin saamatta.

Huollot sujuivat muuten hienosti, mutta autoilijan oivaksi avuksi tarkoitettu mittariston huoltovälinäyttö toi murheita niin alussa, välillä kuin lopussakin. Myös tämä vaiva koskee onneksi vain turboahdettua bensiinimoottorista versiota.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 8/12 artikkelista, s. 100-109

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot