Katto ja istuin korkealla

Renault Modus on pieni, monikäyttöinen tila-auto. Korkeutta lukuun ottamatta ulkomitat ovat pikkuautomaisia. Korkeus näkyy sisätiloissa, mutta myös ajettavuudessa ja polttoaineen kulutuksessa.

Renault Modus tuli käyttötestiin vuoden 2005 loppupuolella. Kyseessä oli 1,4-litrainen malli Confort-varustein, hinnaltaan tasan 20000 euroa, tosin lisävarusteita tuli 2890 euron verran. Lista käsitti muun muassa ajonvakautusjärjestelmän ja ilmastoinnin.

Käyttötestin 60000 kilometrin ajaminen vei aikaa 451 vuorokautta, jolloin keskimääräiseksi päivämatkaksi tulee 133 km. Käyttötestin aikana merkintöjä auton testipäiväkirjaan teki 21 kuljettajaa.

Moduksen matkustamossa edessä tilaa on varsin mukavasti, ja korkeahko istuma-asento helpottaa autoon kulkua sekä parantaa näkyvyyttä. Ajoasentoa pidettiin kohtuullisen hyvänä. Takaistuin liikkuu pituussuunnassa 17 cm, tosin taimmaiseen asentoon saamiseksi istuinosa on kavennettava vain kahdelle soveltuvaksi. Eipä istuin ole leveimmässäkään asennossa turhan tilava kolmelle. Tässä kohdin näkyy Moduksen pikkuautomainen kapeus

Tilojen positiivisen vaikutuksen lisäksi korkeus tuntuu päinvastaisesti ajettavuudessa ja kulutuksessa. Tuuli tarttuu tietysti korkeaan autoon ja huojuttelee sekä heiluttelee sitä suunnasta. Tässä ei auta edes Moduksen ulkomittoihin nähden varsin pitkä akseliväli, jonka pitäisi rauhoittaa menoa.

Normaaleissa olosuhteissa auton suuntavakaus on kunnossa. Moduksen täyssähköinen ohjaustehostin hävittää osan tuntumaa ja tietoa vallitsevasta kitkasta. Lisäksi ohjaus on turhan kevyt. Sen palautus ja tunto ovat keinotekoisen oloisia. Näin ohjaus vaatii totuttelua, ennen kuin ajo alkaa sujua luontevasti, ilman pelkoa turhasta mutkittelusta.

Moduksen 1,4-litrainen moottori on kokoisekseen varsin tehokas. Moottori vetää vastaan pyristelemättä aivan joutokäynniltä lähtien, joten rauhallisessa ajossa voi käyttää isojakin vaihteita kaupungissa.

Hieman ennakoimalla tilanteita moottorin voimavarat riittävät normaaliin menoon ilman repimistäkin.Vaihteiston välityssuhteet on valittu varsin lyhyiksi, jotta moottorin puhti riittäisi ilmanvastuksen voittamiseen ja meno olisi jouhevaa.

Moduksen jousitus on viritetty varsin mukavuuspainotteisesti, mikä ei tällaiselle autolle ole huono vaihtoehto. Täydellä kuormalla takajousituksen toiminta ja kantavuus joutuvat koville.

TM-KÄYTTÖTESTIN jälkeen Renault Modus 1,4 16V Confort oli yleisesti ottaen hyväkuntoinen. Vaihteiston pieni öljyvuoto on nykyautoissa harvinainen. Ovien aukipitolaitteiden paukahtelu ja jäykkyys kuulunevat lastentauteihin. ABS-anturin rikkoutumista lukuun ottamatta pikkuvikoja ei esiintynyt. Modus palveli luotettavasti käyttäjiään. Matkustamon alhainen melutaso taajama- ja talvinopeuksilla oli yllätys tässä kokoluokassa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen ja Pekka Aromaan artikkelista TM 5/07, s. 86-95)