Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM käyttötesti 60000 km

Volvo V50 2,0D Kinetic

5.7.2006

Se on keskikokoinen farmari, jossa on mainio moottori. Se on mukava ja jämäkkä ajaa. Siinä on hyvät istuimet ja aistikas sisustus. Varsinkin kuljettajan penkiltä koettuna se vaikuttaa kokoistaan suuremmalta. Ympärivuotinen ajo paljastaa kuitenkin muutaman harmittavan yllätyksen.

 Tammi–helmikuun vaihteessa 2005 otettiin käyttötestiin dieselmalli Volvo V50 2,0D. Testin alkaessa auto maksoi 36 100 euroa, ja hinta – kuten koko V50-mallisto – säilyi samana tähän kesään asti.

Käyttötestiautossa oli Kinetic-varustetaso ja lisävarusteina metalliväri, vakionopeudensäädin, tekstiilimatot, ajonvakautusjärjestelmä sekä kaksoisksenonvalot. Tällä varustuksella testiauton hinnaksi muodostui 41 570 euroa.

Testin aikana autoa ajoi 21 eri kuljettajaa, ja kilometrit tulivat täyteen 469 vuorokaudessa. Auto ei jättänyt kylmäksi. Testipäiväkirjaan kertyi harvinaisen runsas kokoelma erilaisia mielipiteitä. Enimmäkseen arviot olivat myönteisiä, mutta kirjaan merkittiin myös harmistuneita lausuntoja.

Erityisesti kehuttiin auton ajettavuutta ja vahvaa moottoria. Ohitukset sujuivat vaivattomasti, ja matkustamon melutaso koettiin vähäiseksi. Moottorin ääni kuuluu läpi vain kiihdytyksessä, mutta rengasäänet nousevat häiritseviksi ajoittain. Ajovalot saivat paljon kiitosta.

Lähes kaikki totesivat tavaratilat yllättävän pieniksi, sillä auton olemus ehkä antaisi odottaa hiukan enemmän.

Taipaleen varrelle mahtui myös joukko mielenkiintoisia sattumuksia.

Esimerkiiksi viiden ja puolen kuukauden kuluttua, kun mittarissa oli 22041 km ja ensimmäisen huoltokäynnin jälkeen oli ajettu vain runsas tuhat kilometriä mittariston inforuutuun syttyi kesken ajon varoitus ”MOOTTORIJÄRJ. VAATII HUOLLON”, ja kierrokset alkoivat laskea.

Merkkihuollon testilaite tunnisti viaksi polttonesteen paineanturin. Huollossa katsottiin parhaaksi vaihtaa koko ruiskutuspumppu, jolla viasta uskottiin päästävän eroon. Ja melkein näin tapahtuikin.

Vika kuitenkin ilmeni vielä kaksi kertaa jäljellä olleen testimatkan aikana. Ympäröivistä tekijöistä johtuen molemmat tapaukset olivat myös omalla tavallaan ikäviä.

Testin loppupuolella ilmeni muutaman kerran toisenkinlainen käyntihäiriö, joka ensimmäisen kerran merkittiin muistiin 45 001 ajokilometrin kohdalla ja joka sen jälkeen esiintyi muutaman kerran.

Testipäiväkirjan kuvauksen perusteella kysymyksessä on ilmeisesti ollut käynnistystilanteessa esiintyvä satunnainen häiriö pakokaasujen kierrätysjärjestelmässä. EGR-venttiili on jäänyt auki, ja kun tieto välittyy moottorinohjausyksikölle, se estää kierrosten nostamisen.

Kaiken kaikkiaan auton sähköisissä järjestelmissä alkoi esiintyä merkillisiä vikoja erityisesti testin jälkimmäisellä puoliskolla. Niiden parantelu jatkui kolmannessa, testin kannalta viimeisessä huollossa.

Varsinaisia mekaanisia vikoja autoon ei tullut. Tuulilasin pyyhkimien sulat ja vasemman etuparkin polttimo uusittiin testin aikana.

Perinteinen 60 000 km:n kuntotarkastus testin lopussa kertoi, että Volvo V50 2,0D on vielä mainiossa kunnossa.

Alusta ja iskunvaimentimet olivat kunnossa, samoin jarrut. Etu- ja takajarrupaloissa oli kitkamateriaalia jäljellä noin kahdeksan millimetriä.

Tukevan tuntuinen sylinteriryhmä oli pitänyt hyvin pintansa kaikenlaista kulumista vastaan. Sylinterin seinämissä ei ollut minkäänlaisia kulumisjälkiä, ja niiden muodot olivat oikeat, joskin männänvälyksen mitatut arvot olivat huomattavasti valmistajan ilmoittamia suuremmat.

Moottorin mekaanisissa osissa ei ollut mitään huomautettavaa.

Testin kuluessa ilmenneet viat on korjattu, ja viimeisimmässä huollossa tehtyjen päivitysten ansiosta häiriöiden sähkölaitteissakin pitäisi olla historiaa. Pieniä kauneusvirheitä lukuun ottamatta lopputarkastuksen koeajo-osuudessa esiin tulleet tukevuus ja meluttomuus kertovat kiistatta toimivasta laadukkuudesta.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan ja Pekka Aromaan artikkelista TM 13/06, s. 20-29)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Volvo V50-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto