Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Alfa Romeo 147 1,6 T.Spark Distinctive

3.1.2001

Mitalin molemmat puolet

On harvinaista, että perinteisessä TM-koeajossa on auto, jota ei vielä Suomessa myydä eikä sillä täällä ole vielä hintaakaan. Se on uusi Alfa 147, jonka eurooppalaiset autotoimittajat äänestivät vuoden autoksi.

Vuoden auto 2001 -tittelin Alfa Romeo 147 saavutti tasaisuudellaan. Uusi Alfa edustaa kokoluokkaa, jossa sen kilpailijoiksi mainitaan Audi A3, BMW Compact ja kansalle tutumpi VW Golf. Alfan vahvoiksi puoliksi lasketaan tietty urheilullisuus, varustelu ja omaperäinen, aggressiivinen muotoilu. Alfa 147:n keulassa on tuttu ilme.

Se on pitkä ja matala ja keskellä on suvun vaakunaksi muodostunut jäähdyttimen säleikkö. Lyhyeksi muotoiltu peräpää merkitsee luonnollisesti joihinkin sedankorisiin autoihin verrattuna pienempää tavaratilaa, mutta omassa kategoriassaan tilaa voi pitää normaalina.

Alfa 147 lähtee liikkeelle tutuilla moottoreilla. Kesyin on 77 kW:n tehoinen 1,6-litrainen, seuraavana tulee saman kokoinen 88 kW:n teholla (nyt koeajossa) ja nopein ja kaunein on kaksilitrainen, josta tehoa on mitattu 110 kW (150 hv), joten se kuuluu jo vauhdikkaaseen GTI-sarjaan, vaikka Alfa ei sitä merkintää tässä yhteydessä käytäkään.

Yhteistä näille moottoreille on neliventtiilitekniikka, kaksi sytytystulppaa sylinteriä kohden (Twin Spark) ja kahdessa tehokkaammassa myös muuttuva imuventtiileiden ajoitus. Kaksilitraisessa on myös tasapainoakselit ja muuttuvapituinen imusarja. Myöhemmin ensi vuonna moottorisarjaa täydentää 1,9-litrainen diesel ahtimella ja yhteispaineruiskutuksella.

Moottorissa on oikeaa luonnetta, vaikka se suuri voimantunne minkä tähän merkkiin mielellään liittäisi jää puuttumaan. Totuuden nimissä on sanottava, että tässä suhteessa vika on odotuksissa, ei moottorissa. Alfan ohjaus on poikkeuksellisen nopea, vain 2,3 kierrosta laidasta laitaan. Kilpa-automainen ohjaus vaatii tästä syystä totuttelua.

Oudokseltaan autoa tulee käännelleeksi etenkin kulmissa ja pysäköintitilanteissa turhankin hätäisesti. Vauhdikkaammin liikuttaessa väistöissä tulee myös helposti liioitelluksi, ennen kuin ohjaukseen tottuu. Nopean ohjauksen edut eivät poista liian kääntämisen haittoja. Edelleen suoraan ajettaessa Alfaa vaivaa tietty tunnottomuus.

Ajosuunta muuttuu aavistuksen verran ilman, että kuljettaja saa tästä ratin kautta riittävästi tietoa. Toinen miinus tulee ohjaustehostuksen ”kipsaantumisesta” nopeissa tilanteissa. Väistökokeessa paluuvaiheessa omalle kaistalle tehostusvoima heikkeni sekunnin osiksi, jos kuljettaja käänsi ohjauspyörää liian rajusti.

Tämä seikka tulee silloin tällöin esille muissakin autoissa, mutta siitä olisi jo aika päästä eroon. Varsinkin, kun Alfan ohjausta voi muuten kehua onnistuneeksi, tuntuvat muutamat huomautukset tarpeettomilta.

Alfa Romeo 147 1,6 Twin Spark on aito Alfa joka suhteessa. Siihen aitouteen kuuluu sekin seikka, että hyvät ja huonot puolet ovat rehellisesti esillä. Pelkkä merkki ei tee siitä parempaa autoa jos mitataan asioita desilitroina ja sekunteina. Mutta, jälleen kerran kun autoista puhutaan, mukana on muutakin. Sitä ei pysty mittaamaan, mutta onneksi sitä on.

Sitä voi sanoa vaikka tunteeksi. Ensimmäiset Alfa 147:t tulevat myyntiin kolmiovisina ja siitä noin puolen vuoden kuluttua nähdään viisioviset autot myynnissä. Meillä starttiajankohta asettuu näillä näkymin maaliskuun tietämille.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 1/2001, s. 116-121)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Alfa Romeo 147-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot