Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Alfa Romeo 156 2,0 JTS Sportwagon

2.10.2002

Suihku ja ehostus

Polttoaineen suorasuihkutuksella varustetut moottorit tulevat autoihin hitaasti, mutta varmasti. Alfa 156:n miedosti uudistuessa vanhan 2,0 Twin Sparkin korvaa 2,0 JTS.

Suorasuihkutuksesta voidaan hakea etua kahta tietä. Joko kulutuksen pienentämisenä, mikä tarkoittaa tavanomaista laihemman polttoaine-ilmaseoksen käyttämistä, kun ajotilanne sen sallii. Tällöin kuitenkin muodostuu typen oksideja, jotka pitää puhdistaa erityisesti tätä tarkoitusta varten suunnitellussa, niin sanotussa DeNOx-katalysaattorissa.

Tämän varastoivan katalysaattorin toiminta puolestaan edellyttää riittävän vähärikkistä polttoainetta, jota on tällä hetkellä yleisesti saatavana lähinnä vasta Saksassa.

Toinen mahdollisuus on tuottaa samalla polttoaineannoksella lisää tehoa. Polttoainesuihku jäähdyttää palotilaa, jolloin täytös paranee. Ahdetussa moottorissa ahtoilman jäähdytys antaa saman vaikutuksen.

Useimmissa suorasuihkutusmoottoreissa nämä kaksi tapaa on tavalla tai toisella yhdistetty, jolloin tietenkin joudutaan tekemään kompromisseja esimerkiksi imukanaviston ja palotilan muotoilun suhteen.

Alfan tapauksessa insinöörit ovat keskittyneet tehon nostamiseen. Laihaseostoimintokin on mukana, mutta ainoastaan alle 1 500 r/min käyntinopeuksilla eli käytännön ajotilanteissa harvoin. Käytännössä muutokset tuntuvat moottorin innokkaana vastaamisena kaasupolkimen liikkeisiin. Ajamista helpottaa vaivaton kiihtyvyys matalilta käyntinopeuksilta lähtien.

Toisaalta alueen yläpäässä ei odotettua ylimääräistä tehoannosta synny. Mittaamiimme lukemiin varmasti vaikutti helteinen sää, mutta tehtaan ilmoittamaan kiihtyvyyteen auto ei missään olosuhteissa yllä. Voimaa on kaikissa olosuhteissa tyrkyllä riittämiin, mutta edelleen ollaan mieluummin perhe- kuin sporttiluokassa.

Uuden moottorin ohella muutoksia on tehty lähinnä varustukseen. Vakioksi ovat kaikkiin versioihin tulleet ajonvakautusjärjestelmä, hätäjarrutustehostin ja vetoluistonesto. Viimeksi mainittu toimii myös moottorijarrutusten yhteydessä. Jousitukseen on tehty pelkästään pieniä säätöjä.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 16/02, s. 32-33)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Alfa Romeo 156-merkkiset autot Nettiautosta.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto