Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

4.5.2006

Viisisylinterinen 2,4-litrainen JTDm-diesel on Alfa Romeo 159 -sarjan tehokkain jäsen markkinoillamme. Dieseleitä ei ole pidetty Alfan suurimpana vahvuutena, mutta uusi malli kilpailee vahvasti dieselautojen johtopaikasta luokassaan.

Ulkonäöltään 159 on selvästi tunnistettavissa Alfa Romeoksi ja myös 156:n seuraajaksi. Bensiinimoottorit ovat muuttuneet täysin edellisestä mallista ja ovat peräisin Fiatin ja GM:n moottoriyhteistyöstä, perusrakenteeltaan GM:n puolelta. Tämä dieselmoottori edustaa Fiatin antia, ja on jatkokehitelmä Alfa 156:n keulalla aikaisemmin nähdyistä moottoreista.

Alfan ensimmäiset yhteispaineruiskutuksella varustetut dieselmoottorit olivat 1 910 cm³:n nelisylinterinen ja 2 387 cm³:n viisisylinterinen moottori. Mainittu viisisylinterinen on koeajetunkin auton moottorin perusta. Vuosien varrella venttiilimäärä on noussut neljään sylinteriä kohti, jolloin myös teho- ja vääntölukemat ovat kasvaneet alkuperäisistä arvoista.

Osaltaan tähän ovat myös vaikuttaneet ruiskutusjärjestelmän uudemmat sukupolvet, jolloin suurin ruiskutuspaine on kasvanut 1 350:stä 1 600 baariin ja ruiskutusannos on jaettu useampiin osiin.

Nykyisellään ruiskutus tapahtuu parhaimmillaan jopa viidessä vaiheessa. Turboahdin oli jo alun alkujaankin säätyvillä johdesiivillä varustettu, mutta nyt säätö tapahtuu täysin sähköisesti.

Nykyisessä versiossa moottori antaa tehoa 147 kW 4 000 kierroksella ja vääntömomenttia 400 Nm/2 000 r/min.

Moottorin jatkona on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, josta voima siirtyy etupyöriin.

Alfan suorituskyky on hyvä, vaikka auto jäikin hieman sille luvatusta kiihtyvyydestä 0–100 km/h. Käytännön ajossa hyödynnettäviä voimavaroja paremmin kuvaavat kiihdytykset 60–120 km/h sujuvat sutjakkaasti kaikilla neljällä suurimmalla vaihteella. Kuutosvaihdekaan ei ole ylipitkä, sillä luvatulla huippunopeudella moottori pyörii jo hieman ylikierroksilla.

Moottori kuljettaa autoa vastaan panematta pienilläkin kierroksilla, mutta kunnon kiihtyvyys alkaa vasta käyntinopeuden noustessa yli 1 500 kierroksen, 2 000 kierroksen tuntumaan. Silloin moottori on kunnolla vetoalueella ja meno alkaa maistua.

Polttoaineen kulutus on kohtuullista etenkin suorituskykyyn suhteutettuna, vaikka aivan haamulukemista ei olekaan kysymys. Maantiellä auto kuluttaa kuusi litraa satasella, suomalaisella moottoritiellä naftaa palaa 7,1 litraa.

Alfan ohjauksen tuntuma on hyvä. Ajettavuutta häiritsee vetely etenkin kiihdytyksissä ja urissa. Osansa tähän ongelman tuovat matalat ja leveät 225/55 R 17 -renkaat, jotka eivät myöskään paranna matkustusmukavuutta ja melutasoa.

Kuten jousitus, myös ajettavuus muutenkin tuntuu paranevan vauhdin myötä. Ilmiö on tuttu aikaisemmistakin Alfoista ja vastaa merkin imagoa.

Jarrut ovat helppokäyttöiset normaalissa liikenteessä. Mittaustemme mukaan auto pysähtyy satasen vauhdista vajaassa 40 metrissä, mikä on perheautolle hyvä arvo.

Rengasmelu on ongelma, joka tulee korostetusti esiin keväällä karhealla asfaltilla. Kuitenkin ääntä tulee myös sileällä pinnalla, kuten mittauksemme osoittavat.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 9/06, s. 186-191)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Alfa Romeo 159-merkkiset autot Nettiautosta.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot