Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Audi A4 1,8 TFSI Business

22.2.2008

EDESTÄ VETÄVÄ


Jari Kujala, kuva

Ingolstadtin ylpeys Audi valmistaa nykyisin noin 750 000 autoa Saksassa ja 80 000 Kiinassa. Se on siis autotehtaana keskisuuri, ja vaikka ei vielä miljoonakerhoon ylläkään, niin sen tunnettuisuus ja arvostus ovat kärkisarjaa.

Valitsimme koeajoon nelivedoistaan tunnetulta merkiltä kuitenkin etupyörävetoisen A4:n. Sen mallimerkintä on 1,8 TFSI Business, ja se löytyy hinnastosta 37600 euron kohdalta.

Uusi A4 on venähtänyt 4,7-metriseksi, ja samalla akselivälikin on kasvanut 15 senttiä. Kori on rakenteeltaan ja muotoilultaan kokonaan uusi, mutta merkille ominaiset piirteet ovat edelleen helposti nähtävissä.

Audissa voi istua yhtä alhaalla kuin oikeissa urheiluautoissa. Myös etuistuimen pituussäätö on poikkeuksellisen runsas, lähes 30 senttiä. Tila istuimen ympärillä riittää, ja näkyvyyskin on hyvä.

Kaksoiksenon ajovalojen kuviossa on upeasti leveyttä, ja lähivalojen kantama on huippuluokkaa. Pesurit vielä parantavat asiaa. Ainoa, mikä valoissa häiritsi, on ksenonvaloille tyypillinen valorajan ehdottomuus lähivaloilla. Ne eivät ehkä häikäisevastaantulijaa, mutta mäkisessä maastossa edessä oleva ylämäki jää täysin pimeäksi.

Testissä ollut 1,8 TFSI on teknisesti erittäin mielenkiintoinen sovellus. Tämä moottori tuli Audi A3 Sportbackiin muutama vuosi sitten, ja se on ehditty valita jo ”Vuoden Moottoriksi” 1,8-2,0-litraisten sarjassa. Olennainen piirre siinä on polttoaineen suoraruiskutus.

Näennäisesti pieni moottori tuottaa ahdettuna riittävästi tehoa (118 kW/160 hv) yli puolitoistatonnisen Audin ripeään liikuttamiseen, ja on silti vielä taloudellinenkin.

Tavallisessa liikenteessä merkittävämpiä tekijöitä ovat ohituskiihtyvyydet eri vaihteilla, ja niissä Audi pärjää hienosti.

Yhteenlaskettu kulutuslukeman koeajon aikana oli 8,2 l/100 km.

Ohjauksessa on hyvä tunto, kun kaarretaan selvästi johonkin suuntaan. Kuljettaja saa pyörien kautta tietoa kitkasta, vaikka ohjausvaste onkin kevyenpuoleinen. Kuitenkin suoraan ajettaessa pyörät eivät keskitä riittävällä tarkkuudella, ja auto jää kaartamaan, ellei suuntaa määrätä käsin.

Outoa, sillä edellisessä mallissa tällaista ei esiintynyt.

Väistökokeessa taas kiiteltiin ohjaustuntoa ja havaittiin, että Audi kääntyy hyvin. Myös ESC-ajonvakautus toimi kuin unelma, ja osittain varmasti siksi, että Audin pyörät pysyivät väistökokeessa tukevasti tien pinnassa kiinni.

Jarmo Sukava (Tiivistelmä TM:n 4/08 artikkelista, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Audi A4-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto