Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Audi A6 3,0 TDI V6 quattro A

2.6.2004

Kaikkea hyvää

Sivuprofiililtaan uusi Audi A6 muistuttaa paljon edeltäjäänsä, mutta edestä katsottuna ei voi sanoa samaa. Suuri, suorastaan mahtipontinen maski on hallitsevassa osassa. Audin edustajien mukaan se on lainattu Auto Unionin 1930-luvun GP-autoista ja symboloi vahvasti auton nykyistä tuloskuntoa. Koeajossa ollut nelivetoinen 3,0 TDI on ladattu monilla häikäisevillä ominaisuuksilla. Katsotaanpa, kuinka pitkälle ne riittävät.

Ensimmäisenä huomiota herättää akseliväli. Se on kasvanut yli kahdeksalla sentillä. Samassa yhteydessä auton pituus on kasvanut vielä muutaman sentin enemmän, mikä tarkoittaa sitä, että uudella A6:lla on mittaa jo 491 ja puoli senttiä. Sillä perusteella se olisi ennen vanhaan kuulunut jo edustusluokkaan.

Auton sisätilojen ilme vastaa hyvin auton ulkonäön antamia odotuksia. Tunnelma on urheilullinen, mutta samalla rauhallinen. Jokseenkin kaikki säädöt on keskitetty keskikonsolissa olevaan MMI-ohjausyksikköön. Sen käyttäminen edellyttää harjoittelemista.

Audin moottoripaletti on mennyt A6:n malliuudistuksen yhteydessä uusiksi. Koeajoon valittiin kolmilitrainen V6-turbodiesel, joka tulee olemaan luultavasti yksi suosituimmista versioista. Se edustaa moottoriteknologian viimeisintä sanaa. Moottorissa on neliventtiilitekniikka ja yhteispaineruiskutus. Siinä käytetään ensi kertaa Boschin uusia pietsosähköisiä ruiskutussuuttimia. Niiden etuna on entistä tarkempi polttoaineen monivaiheinen annostelu.

Alustan merkittävin muutos on takapyörien uusi tuenta. Normaalisti ajettaessa menossa on positiivista jyhkeyttä, joka on osaltaan jäykän ja äänettömän korirakenteen ja osaltaan väkivahvan dieselmoottorin aikaansaamaa. Jousitus nielee kuopat esimerkillisesti, olivatpa ne suuria tai pieniä. Luottamus auton alustaan lähentelee täydellistä. Sen sijaan ohjauksen suhteen on edessä lievä pettymys. Kaupunkiajossa ohjaus palauttaa niin heikosti, että kadunkulmissa rattia on aktiivisesti pyöritettävä takaisin päin. Mutta tässä ei ole mitään ihmeellistä. Yhä useampaa uutta autoa, jossa on ajonopeudesta riippuva ohjaustehostus, voi syytellä samasta piirteestä.

Perinteisessä väistökokeessa ESP puuttui tapahtumiin täsmälleen tarpeen vaatimalla tomeruudella. Auto etenee komeasti kuljettajan ajattelemalla linjalla, vaikka vauhtia olisi tilanteeseen nähden vähän liikaa. Jos vauhtia on paljon liikaa, ei elektroniikkakaan kykene enää kumoamaan fysiikan lakeja, vaan auto ajautuu ulos tieltä.

Audin jarrut on tehty ja testattu saksalaisiin moottoritieolosuhteisiin, joissa saattaa seurata toistuvia voimakkaita jarrutuksia kovastakin nopeudesta. Jarrujen tunto on Audien tapaan herkkä ja vaatii totuttelua. Kaikesta edistyneisyydestään huolimatta monien nykyautojen hankaluus Suomen karkeilla tienpinnoilla on yhä matalammiksi käyvistä renkaista kohoava melua. Audi A6 ei tässä suhteessa ole mikään poikkeus.

UUSI Audi A6 3,0 TDI on eittämättä hieno ja houkutteleva auto. Se liikkuu hintaluokassa, jossa ostajia ei ainakaan Suomessa ole ruuhkaksi asti, mutta heittää varmasti kunnon haasteen Mersun ja BMW:n suuntaan.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 10/04, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Audi A6-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto