Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Audi Q3 2,0 TFSI Quattro Business

19.10.2011

YMPÄRISTÖTEKIJÖIDEN YLÄPUOLELLA


Hannu Häyhä, kuva

Audin katumaasturien Q-mallisto on kasvanut jo kolminumeroiseksi uuden, edellisiä pienemmän version myötä. Pikkuautolta Q3 ei kuitenkaan vaikuta, sillä luonnonvoimat eivät ohjaamon puolelle juuri kuulu tai tunnu.

Aikaisemmin tässä pienten premium-katumaasturien luokassa on oikeastaan ollut vain yksi auto, BMW X1. Nyt kilpakentille tömistelee Q3:n rinnalla myös Range Rover Evoque. Koeajamamme Audin bensiinimoottorin ympärille kunnon kilpailua ei synny, kun BMW:n moottorit ovat päivittymässä ja Rangen bensiinikone on ylitehoinen ja -hintainen. Dieseleissä päästään jo paremmin tuntumalle.

Q3:een on tarjolla 103-kilowattinen diesel etuvedolla ja 130-kilowattinen nelivedolla sekä automaattivaihteistolla varustettuna. Nyt ajettu 125-kilowattinen bensiiniversio on nelivetoinen mutta manuaalivaihteinen. S tronic -automaattivaihteisto tulee 155-kilowattisen moottorin seuraksi.



Kuva Hannu Häyhä; © TM

Audi Q3:n matkustamossa kuljettajan tilat ovat kunnossa ja myös takapenkkiläisillä on hyvin tilaa.

(Panoramakuvaa voi pyörittää joko nuolinäppäimillä tai tarttumalla siihen hiiren näppäimellä. Kuvaa voi zoomata lähelle ja kauas shift- ja ctrl-näppäimillä. Kuva toimii Quicktime-laajennuksen kautta)


Pituus- ja leveyserot Q5- ja Q7-malleihin vaikuttavat kaiketi eniten tavaratilassa, jota on mittauksiemme mukaan Q3:ssa 150 litraa Q5:tä vähemmän.

Ohjaamon puolella tilat ovat kunnossa. Kuljettaja ergonomia on Audille tutulla korkealla tasolla, ja takapenkillä on hyvin tilaa niin pituus- kuin korkeussuunnassa.

Varustelun suhteen Q3 on isompien Audi-mallien linjoilla, eli erilaisia varustetasoja ei ole tarjolla. Lisävarusteita sen sijaan löytyy enemmän kuin osaa arvatakaan.

Tämän auton business-varusteluun kuuluvat ksenonvalot, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, ajotietokone värinäytöllä, etuistuimien keskikyynärnoja ja 17-tuumaiset pyörät.

Suorituskyky on kunnossa. Nollasta sataan kiihdytys vei mittauksessamme vain 8,2 sekuntia, eli saman ajan kuin valmistaja ilmoittaakin. Myös sitkeysominaisuuksista kertovat kiihtyvyydet eri vaihteilla 60-120 km/h ovat erinomaiset.

Kulutuslukemat ovat kaupunkiajossa auton painon ja moottoritiellä ilmanvastuksen mukaisia. Moottorin suorituskykyyn nähden ne ovat maltilliset, mutta korkean auton iso otsapinta-ala näkyy suurempien nopeuksien kulutuksessa selkeästi.

Auto kulkee hienosti suoraan, ja mutka-ajossa se toimii pätevästi. Käytännön suorituskykyä on niin paljon, että rajojen koputtelu vaatii jo yrittämistä. Siellä etuvetolähtöisen voimalinjan haasteet tulevat vastaan, mutta vain selvästi kalliimpiin teknisiin ratkaisuihin verrattuna.

Maavara on kiitettävän korkeat 17 senttiä niin mittauksemme kuin valmistajan ilmoituksen mukaan. Kallistelu suurissa nopeuksissa on silti sopivalla tasolla. Autosta ei ole tehty liian jäykkää, vaan korin kallistuminen on sivuttaisvoimista asiallisesti kertovalla tasolla.

AUDI jatkaa Audin näköisten autojensa linjaa. Q3 on malliston pienin katumaasturi, mutta toimii tavallaan seuraavana asteena serkkumalli Volkswagen Tiguanista isompaan siirtyville. Näille tapauksille sen tuttu ominaisuus on tylsyyttä lähentelevä yleispätevyys. Ajo-ominaisuudet ovat enemmän turvalliset kuin urheilulliset, mutta ainakin tällä lähtötason bensiinimoottorilla suorituskyky pomppaa ilmiömäiselle tasolle.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 19/11 artikkelista, s. 138-143)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton audi q3 quattro-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot