Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Audi Q5 3,0 V6 TDI quattro S tronic

5.2.2009

JOHTAJA-AINESTA

Audi Q5
Hannu Häyhä, kuva

Audi Q5 on vakuuttava ja valmis kohtaamaan katumaastureiden parhaimmiston niiden omalla kotikentällään. Koeajon perusteella vaikuttaa siltä, että se ei ole tullut vain näyttäytymään vaan näyttämään.

Audi Q7 ja piakkoin esiteltävän Q3:n väliin sijoittuva Q5 ei ole vielä ehtinyt Euro NCAP -törmäystestiin, mutta jos Audi A4:n tulos antaa yhtään suuntaa, niin lopputulos ei näytä hullummalta. Se sai viime vuonna tehdyssä etu- ja sivutömäystestissä parhaan tähtimäärän eli viisi ja lapsiturvallisuudesta neljä.

Korin muodoissa joku näki A4:n piirteitä, eikä se ole ihme, koska esimerkiksi suuri jäähdyttimen säleikkö ja korin pyöristykset ovat selviä sukulaisuuden merkkejä.

Tavaratilan vetoisuus on TM-mittauksen mukaan 460 litraa eli vain 40 litraa suurempi kuin A4:ssä, mutta käytännössä yhtä suuri kuin esimerkiksi kilpailijassa Volvo XC60:ssä.

Q5-mallistoon kuuluu kuusi erihintaista autoa, joista edullisin (54 900 euroa) on 2,0 TFSI quattro kaksilitraisella 155 kW:n tehoisella ahdetulla bensiinimoottorilla ja kuusivaihteisella käsitoimisella vaihteistolla. Sama auto kaksoiskytkimellä varustetulla seitsenvaihteisella automaattivaihteistolla maksaa 3 500 euroa enemmän.

Hinnaston huipulla on 199 kW:n V6-moottorilla varustettu 3,2 FSI quattro S Tronic, josta pyydetään 72 000 euroa. Siihen automaattivaihteisto kuuluu vakiovarusteena, samoin kuin koeajettuun V6-dieseliin. Kaksilitraisen 125 kW:n turbodieselversion saa 51 400 eurolla, ja siihenkin automaatin edellä mainitulla lisähinnalla.

Hallittavuutta ja turvallisuutta parantamassa on ajonvakautusjärjestelmä, jonka erikoisuus on taakkatelineen kuormaustunnistus. Korkean auton katolle sijoitettu kuorma heilauttaa koria nopeissa väistöissä melkoisesti, mutta Audissa ESC ottaa tämän huomioon tasaamalla nopeutta lähes huomaamatta. Samaan pakettiin kuuluu myös perävaunun vakautustoiminto.

Koeajoauton V6-dieselmoottorin huipputeho 175 kW on täysimääräisenä tarjolla 4 000-4 400 r/min käyntinopeusalueella ja maksimivääntö 500 Nm alueella 1 500-3 000 r/min. Melkoisia lukuja kolmilitraiselle dieselmoottorille.

Rivakka moottori antaa yli kaksi tonnia painavalle Audille upean suorituskyvyn. Se kiihtyy sadan kilometrin tuntinopeuteen 7,7 sekunnissa, ja ohituskiihtyvyydet hoituvat sähäkästi toimivan vaihteiston ansiosta poikkeuksellisen nopeasti ja turvallisesti.

Auton melkoisesta koosta ja painosta huolimatta polttoaineenkulutus pysyttelee kohtuullisissa lukemissa. Moottoritiellä päästiin alle yhdeksällä litralla sadan kilometrin matka, taajamissa mitattiin 10,5 litran kulutus, ja koeajon aikana keskikulutukseksi tuli 8,9 l/ 100 km.

Nelivetojärjestelmään kuuluu mekaaninen Torsen-keskitasauspyörästö, ja voimanjako on normaalisti jakosuhteella 40 prosenttia eteen ja 60 prosenttia taakse.

Kitkavaihteluiden mukaan voimanjako voi vaihdella niin, että siitä 15/65 prosenttia ohjataan eteen ja 85/35 prosenttia taakse.

Ajossa Audin jousitus tuntuu vakuuttavalta - se kantaa hyvin kuormaa, mutta on silti sopivan pehmeä mukavuutta ajatellen. Maantiellä ohjauksessa on ponteva vaste, mutta jostakin syystä keskittäminen ei tapahdu täsmällisesti.

Maastossa moottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö sujui hienosti ja ESC-järjestelmään liitetty off road -toiminto salli pyörien sudittamisen esimerkiksi renkaiden kulutuspintojen avaamiseksi.

Maavaraa on 200 millimetriä, ja kahluu onnistuu puolimetrisessäkin vedessä - tuttuja lukuja oikeistakin maastureista, mutta joustovaroissa Audi ei yllä oikeiden kannonkiertäjien lukemiin. Eikä sitä ole sellaiseksi tarkoitettukaan.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM:n 3/09 artikkelista, s. 138-143)

Lisää aiheesta:
Ajettua: Audi Q5 2,0 TFSI S Tronic (14.5.2009)
Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Audi Q5-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto