Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

BMW 525dA

15.9.2004

Eurokelpoinen

BMW on niittänyt mainetta hyvillä dieselmoottoreillaan kaikissa kokoluokissa. Reilu vuosi sitten esitellyn 5-sarjan kohdalla oli kuitenkin pitkään tarjolla vain yksi dieselmalli. Kieltämättä oivallisen 530d:n rinnalle on nyt saatu iskutilavuudeltaan puoli litraa pienempi vaihtoehto.

Uusin tulokas BMW:n dieselrintamaan on 2,5-litrainen 525d, joka on mallimerkintänä tuttu jo edellisestä korimallista, mutta edeltäjästään poiketen se ei ole enää evoluutiomalli 80-luvun alun alkuperäiskonseptista. Pienempään iskutilavuuteen on päädytty lyhentämällä iskunpituutta noin 15 millimetrillä.

Vaikka BMW:n kolmilitrainen diesel koki suuria uudistuksia 5-sarjan mallinvaihdoksen yhteydessä, moottori ei vielä täyttänyt vuoden 2006 alusta voimaan astuvia Euro 4 -päästövaatimuksia. Nyt se on kuitenkin hyvissä ajoin uudistettu tulevien vaatimusten mukaiseksi ja samalla 2,5-litrainen moottori suunniteltiin suoraan Euro 4 -yhteensopivaksi.

Vääntöä pienemmästäkin dieselistä löytyy kuin keskisuuresta pitäjästä, ja paperilla molempien moottorien ominaisuudet näyttävät hyvin yhtenäisiltä. Ensi katsomalta myös vääntökäyrät näyttävät lähes identtisiltä. Tuhannen kierroksen yläpuolella viiva nousee lähes pystysuoraan, ja kahdentuhannen kohdalla käyrän kohoaminen katkaistaan kerralla.

Käyrät jatkuvat aivan vaakasuorana seuraavat 750 kierrosta, minkä jälkeen alkaa taas jyrkähkö lasku. Tarkempi vilkaisu kuitenkin osoittaa, että 530d:n vuorenhuippu asettuu 500 newtonmetrin korkeuteen ja 525d:n tasan sata newtonmetriä alemmas. Valinta pitää siis tehdä korkean ja erittäin korkean vääntömomentin väliltä.

BMW:n kuusivaihteinen automaattivaihteisto on pehmeätoiminen, ja rauhallisessa ajossa sen vaihto-ohjelma toimii esimerkillisesti. Parhaan mahdollisen suorituskyvyn mukaan sitä ei kuitenkaan ole ohjelmoitu, mikä korostuu tämän pienemmän dieselin kohdalla.

Täyden kaasun kiihdytyksessä vaihteisto vaihtaa isommalle vaihteelle vasta 4 500 kierroksen kohdalla, vaikka moottori antaa huipputehonsa jo 4 000 kierroksessa. Ohituksiin lähdettäessä moottorissa esiintyy toinenkin pieni ärsyyntymisen aihe.

Garrett GT-20 -turboahdin on säätyvistä turbiinin johdesiivistään huolimatta hidas reagoimaan, joten kaasupolkimen liikkeestä kuluu pieni tovi varsinaiseen kiihtymisen alkuun. Vaihteiston sallima momentinmuuntimen pitkä luisto vielä entisestään viivyttää lähtöä. Samasta syystä myös paikaltaan lähdöt vaativat kaasujalalta hieman herkistelyä.

Viitossarjan BMW:n ”perusdiesel” soveltuu hienosti auton herrasmiesmäiseen luonteeseen. Rauhallisessa ajossa auto taittaa taivalta huomaamattoman kevyesti niin maantiellä kuin kaupungissakin. Tiukemmin puristettaessa vastaan tulee joitakin hiomattomia kulmia, mutta loppujen lopuksi työ tulee aina ja varmasti tehdyksi.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 15/04, s. 24 -25)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat BMW 525dA-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto