Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Chevrolet Captiva 2,0 D LT AWD

24.1.2007

Idän ja lännen tie

Ennen pystyi enempiä tutkimatta sanomaan, tuliko auto idästä vai lännestä, ja monille tämä tulosuunta oli elämän tärkeimpiä kysymyksiä. Mutta maailma on muuttunut tässäkin suhteessa, mistä hyvänä esimerkkinä Koreassa valmistettu Chevrolet Captiva.

General Motors on antanut Hyundain suunnitella ja valmistaa katumaasturin, joka tulee yhtiön politiikan mukaan esiintymään eri merkeillä ja mallinimillä eri maissa ja maanosissa. Meillä tämä uutuus tunnetaan Chevrolet Captivana, mutta myös Opel Antara perustuu samaan tekniikkaan, vaikka joissakin muotoilullisissa seikoissa onkin eroja.

Captiva on saatavana kolmella eri moottorivaihtoehdolla, kahdella eri varusteversiolla, etu- tai nelivetoisena ja viisi- tai seitsenpaikkaisena. Moottoreista 2,4-litrainen (100 kW) nelisylinterinen ja 3,2-litrainen (169 kW) V6 ovat GM-Holdenin eli australialaisten valmistamia, ja uusi 2-litrainen turbodiesel (110 kW) on italialaisen VM-Motorin suunnittelema, mutta Koreassa valmistettu.

Kaikkiaan Suomi-hinnastosta löytyy kahdeksan Captivaa, joista koeajoon valittiin kaksilitrainen diesel automaattivaihteistolla, LT-varustuksella ja seitsemän hengen istuimilla. Sen hinta on 46 900 euroa.

Captiva on yli 4,6 metriä pitkä, korkeutta sillä on 1,76 metriä ja leveyttä 1,85 metriä, ja kun tähän lisätään vielä 1970 kiloa painoa, niin nähdään, että kysymyksessä on iso auto.

Edessä on mainiot tilat ja ajoasento löytyy ilman kompromisseja. Keskiriville pääsee verraten korkeasta lattiapinnasta huolimatta helposti, koska erityistä kynnystä ei ole, eikä kardaanitunnelikaan varasta jalkatilaa, koska lattia on myös keskeltä tasainen. Takarivin kaksi paikkaa on tarkoitettu pienikokoisille ihmisille, vaikka pääntilaa on sielläkin yli 90 senttiä.

Aisinin valmistama viisinopeuksinen automaattivaihteisto sopii VM-dieselin kanssa erinomaisesti yhteen. Liikkeellelähdöt ovat tasaisia, mutta tarvittaessa rivakoita, koska 2-litrainen moottorin jaksaa vetää paritonnista autoa yllättävän pirteästi.

Raskas auto vaatii myös polttoainetta, ja taajamissa kulutukseksi mitattiin 11,5 l/100 km. Maantiellä kulutus oli 7,7 litraa, moottoritiellä 8,9 litraa ja koeajon aikana keskimäärin 9,6 litraa sataa kilometriä kohden.

Kesärenkailla ajo oli tarkkaa, ja auto reagoi herkästi ohjaukseen. Matala rengasprofiili korosti kuitenkin tiettyjä jousituksen puutteita.

Talvirenkailla mukavuustaso hieman nousi, koska renkaissa oli suurempi ilmatila ja pehmeämpi pintarakenne. Taajamissa ohjauksen palautus tapahtuu täsmällisesti, ja maantiellä hyvää palautusta täydentävät vielä tuntuva keskitys ja auton kyky kulkea suoraan.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 2/07, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Chevrolet Captiva-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto