Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Chevrolet Epica 2,5 LT A

8.11.2006

Sanotaan, että ensivaikutelma on uuden tuttavuuden kohdalla merkittävä, koska sen voi muodostaa vain kerran. Uusi rusettikeulainen Epica näyttää siistiltä ja ryhdikkäältä ja siinä mielessä sopivalta parempaankin seuraan. Mutta otetaan se koeajokierrokselle mukaan – käydään kujilla ja baanoilla, niin nähdään, mistä se oikein on kotoisin.

Neljä vuotta sitten korealainen autonvalmistaja Daewoo kaatui alallaan suurimman eli General Motorsin syliin.Vuonna 2004 kuultiin kummia. Edelleen korealaisena tunnetun Daewoon käyttöön annettiin maailman vanhimman ja tunnetuimman automerkin nimi, amerikkalainen Chevrolet.

Tarkemmin ajateltuna tässä ei sittenkään ollut mitään erikoista. Tietyillä markkina-alueilla jotkut merkit toimivat toista paremmin: Chevrolet on kova nimi Etelä-Amerikassa, Itä-Euroopassa tai vaikkapa Suomessa, kun taas Australiassa GM-merkeistä toimii parhaiten Holden, ja Koreassa taas (kotimainen) Daewoo, vaikka samasta autosta on koko ajan kysymys.

Koeajetun uutuuden, Chevrolet Epican, edeltäjä on mallinimeltään Evanda, ja se poistui ohjelmistosta jo viime toukokuussa. Tällä hetkellä hinnastosta löytyy neljä eri versiota; kaksilitrainen LS (25900 euroa), sama LT-varustuksella (28900 euroa) ja automaattivaihteisto tuhannella eurolla.

Neljäs on koeajossa oleva LT-varusteinen Epica 2,5 litran moottorilla (34900 euroa), ja siihen automaatti kuuluu vakiovarusteena. Ensi vuoden kevääksi on luvassa 2-litrainen ahdettu dieselversio, jonka saa myös automaattivaihteistolla varustettuna.

Tavaratilan mitta on 460 litraa, joten suureksi sitä ei voi kehua. Sinne sopii kuitenkin tavalliset matkatavarat, vaikka kuormausaukon mataluus toimiikin suurten pakettien rajoittimena.

.Edessä tila riittää, vaikka mittanauhan mukaan pääntilasta puuttuu viisi senttiä joihinkin kilpailijoihin verrattuna. Toivelistalla voi pyytää vähän suurempaa ohjauspyörän etäisyyssäätöä (nyt 3 cm), jotta pyörän saisi lähemmäksi, mutta muuten istuimessa tai ajoasennossa ei ole moittimista, päinvastoin. Myös näkyvyys eri suuntiin on kohtuullisen hyvä. Tuulilasia reunustavat pilaritkaan eivät ole näköesteenä haitaksi asti.

Uuden Chevrolet Epican moottori on kuusisylinterinen rivimoottori eli suora kuutonen, niin kuin ennen sanottiin. Epican moottorista on kaksi eri koko- ja tehoversiota; 2-litrainen 105 kW (143 hv) ja 2,5-litrainen 115 kW (156 hv), ja ne edustavat yhtiön uusinta osaamista.

Suoran kuusisylinterisen moottorin merkittävin etu on sen käynnin tasaisuus. Se toimii mainiosti ilman erillisiä tasapainoakseleita. Vääntöä ja tehoa numeroiden valossa riittävästi, eikä auto painakaan kuin 1580 kiloa. Tavallisessa ajossa teho tuntuu riittävältä, mutta joissakin pyrähdyksissä Epica vaikuttaa uneliaalta.

Vaikka Aisinin valmistama viisiportainen automaattivaihteisto toimii pehmeästi ja sinänsä ripeästi, niin nopeaan kiihdytystarpeeseen sekin vastaa ikään kuin viivytellen. Pieni hienosäätö heräämisessä kohottaisi koko auton olemusta.

Kuten niin usein muissakin autoissa, Epicassakin matala rengas syö osan jousitusmukavuudesta antamatta tilalle juuri muuta kuin auton ulkonäköön liittyviä arvoja. Kokeilimme samanlaista autoa myös 225/40 R18 -pyörillä, ja ne vahvistivat lopullisesti epäilyn.

Jousituksessa havaittiin tiettyä pintakovuutta, joka ilmeni lievänä tärinänä ja alustaääninä, mutta suoranaisesta epämukavuudesta ei vielä tarvitse puhua. Heti taajamanopeuksia kovemmalla kyydillä alusta ikään kuin pehmentää toimintaansa, ja jousitus toimii paikoin suorastaan mukavasti. Kaarteissa korin liikkeet ovat niukkoja ja rauhallisia, ja jousitus tuntuu kantavan kuorman hyvin.

Suljetulla radalla tehty väistökoe osaltaan vahvisti jo saatuja tuntumia. Epica ohjautuu kaistalta toiselle nopeasti, ja kuljettajalla säilyy etupyöriin hyvä yhteys. Kori ei tässäkään kallistele liikoja, ja jousituksen liikkeet pysyttelevät rauhallisina.

Minkäänlaista pomppimista ei esiinny, mutta suurimmilla nopeuksilla takapyörät myöntyivät lievään luistoon. Hyvän ohjauksen ansiosta hallittavuus oli helppoa ja vastaohjaukseen ehti mukaan, eikä luistosta seurannut jatko-ohjelmaa.

Viiden hengen kuormalla korin kallistelu voimistui vähän, mutta ajokäytös säilyi muuten ennallaan, mikä on ilman muuta positiivinen havainto.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 20/06, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Chevrolet Epica-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto