Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Citroën C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive

12.6.2007

Tilataidetta

Citroën C4 Picasson suunnittelija Donato Coco voi olla työstään ylpeä, sillä Picasso on jo voittanut maailman kauneimman auton tittelin. Muitakin ominaisuuksia siinä on, ja ne punnitaan taas koeajolla.


Jari Kujala, kuva

Viime vuonna Citroën esitteli uuden seitsemänpaikkaisen C4 Picasson, ja nyt on vuorossa viidelle rekisteröity versio. Se ei korvaa mitään nyt myynnissä olevaa Citroënia, koska tämän taiteilijasarjan esi-isänkin, Xsara Picasson, valmistusta jatketaan ainakin vuoteen 2010.

Picasso luokitellaan keskikokoisiin tila-autoihin, ja siihen on tarjolla neljä eri moottoria. Bensiinikäyttöisiä ovat 1,8-litrainen (92 kW) ja 2-litrainen (103 kW). Dieseleistä pienin on 1,6-litrainen (80 kW), ja toisena versiona on nyt koeajettu 2-litrainen 100 kW:n (136 hv) tehopaketti.

Vaihteistona on mallista riippuen viisivaihteinen käsivälitteinen tai kuusivaihteinen automaatti. Kolmantena versiona on tavallinen hammaspyörävaihteisto, johon on kytketty robottivaihtaja, eli sen saa toimimaan myös automaatin tapaan, vaikka vaihdot eivät olekaan yhtä nopeita ja sujuvia.

Citroënin hallitsevin piirre on suuret lasipinnat. Jos lasipintaa haluaa vielä lisää, Picassoon on saatavana vielä panoraamakatto, joka kasvattaisi ikkunapinta-alan peräti 6,4 neliömetriin!

Edessä on tilaa matkustaa. Kuljettajan istuimessa on säätöjä niin, että pääntilaa saa halutessaan 104 cm ja etäisyyttä polkimiin vielä 2 cm enemmän. Takana on myös tilaa reilusti, vaikka pääntila onkin 12 cm matalampi kuin edessä. Varsinkin jalkoja voi liikutella vapaasti, koska lattia on täysin sileä.

Koeajoauton kaksilitrainen turbodiesel on Fordin ja PSA-konsernin yhteistyötä ja edustaa uusinta tekniikkaa. Moottorin jatkeena on kuusinopeuksinen automaattivaihteisto, joka on välitetty verraten lyhyin portain.

Ohituskiihtyvyydet 60-120 km/h sujuvat automaatin ansiosta vauhdikkaasti, koska vaihteisto valitsee alkunopeudesta riippuen kolmos- tai nelosvaihteen, eikä kahdella suurimmalla vaihteella lähdetä edes yrittämään. Paikalta kiihdytyksessä näkyy ja tuntuu auton paino.

Käytännössä Citroënin suorituskyky on paljon parempi, kuin mitä numerot kertovat. Picasson liikkeellä pitäminen ei vaadi minkäänlaista holhoamista, koska erinomaisen sitkeän moottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö on saumatonta, vaikka täydellä kaasulla kiihdytettäessä vaihdot tuntuvatkin nykäisynä.

Ohjaus on maantiellä hyvä. Auto kulkee suoraan, ja ohjaus keskittää automaattisesti niin kuin pitääkin. Väistökokeessa ohjaus ei toiminut yhtä hyvin, koska tehostus loppui kesken, jos rattia käännettiin liian nopeasti.

Hieman hillitymmällä ohjauspyörän käsittelyllä Picasso kääntyi eli ohjautui purevasti, ja kaistanvaihto sujui vauhdilla, mutta hallitusti.

Picassossa on paljon kehuttavia ominaisuuksia, ja siksi juuri esimerkiksi alustan ääntely kuopissa ja jarruvalokatkaisimen outo sijoituspaikka kuuluisivat jonnekin aivan muualle.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 12/07, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Citroën C4-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot