Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Citroën C4 VTi 120 Confort

5.4.2011

PERUSTEET EDELLÄ


Hannu Häyhä, kuva

Sekä Suomessa että koko Euroopassa parhaiten myyvä automalli on konstailematon ja tavallaan tylsän hyvä Volkswagen Golf. Uusi C4 on Citroënin maustama versio samasta reseptistä.

Uuden C4:n kattolinja jatkuu edeltäjään verrattuna kauemmas suorana ja taittuu sitten terävästi alas. Muotoilullisesti tämä edustaa varmasti konservatiivisempaa linjaa kuin edeltäjän puolikaarimainen sivuprofiili, mutta tiloihin sillä on selkeän positiivinen vaikutus.

Suuremmalle yleisölle suunnatun C4:n moottorimallisto koostuu bensiinipuolella 1,4- ja 1,6-litraisista vapaasti hengittävistä moottoreista sekä isomman moottorin turboahdetusta ja suorasuihkutuksella varustetusta versiosta. Turbodieseleistä taas on tarjolla kaksi eritehoista 1,6-litraista ja järeä kaksilitrainen.

Suomessa Citroën olettaa suurimman kiinnostuksen kohdistuvan tähän vapaasti hengittävään 1,6-litraiseen bensiinimoottoriin. Moottori vastaa kaasuun nopeasti, ja reilua kaasunpainallusta seuraavat myös makeat imuäänet.

Kierroksia joutuu käyttämään hieman enemmän kuin parin valmistajan samassa teholuokassa käyttämissä turbomoottoreissa, mutta se ei haittaa, sillä kommunikaatio kuljettajan ja moottorin välillä on rehellistä ja suoraviivaista.

Suuremmissa nopeuksissa ripeyttä edistää melko lyhyt suurimman vaihteen välitys. Autossa on viisivaihteinen vaihteisto, joka on ollut Citroënilla käytössä vuosikaudet.

Kun talvirenkaalla auto tuntui olevan varustettu isomman C5:n pehmeällä ja hidasliikkeisellä kaasunestejousituksella, sai kesärengas C4:n tuntumaan normaalilta kokoluokkansa edustajalta, varmistaen jousten olevan terästä. Silti iskunvaimennus on mukavuuspainotteinen.

Sähköhydraulisesti tehostettu ohjaus toimii hienosti. Tehostus ei määrää ohjaustunnon laatua, vaikka sen määrään tehostuksella onkin vaikutusta nopeudesta riippuen.

Vertailukelpoiseen jarrutuskokeeseen ei pito vielä kylmillä ja pölyisillä asfalteilla riittänyt. Poljintuntuman voi kuitenkin kertoa olevan herkemmästä päästä.

CITROËN on suunnitellut uuden C4:n järki kädessä. Tilaratkaisut ovat toimivia ja ajo-ominaisuudet ovat parantuneet entisestään. Moottori tarjoaa painonsa kurissa pitäneelle autolle hyvän suorituskyvyn, ja varustelu Confort-tasolla on kattava, joten tässä versiossa on hyvät ainekset malliston myyntimenestykseksi.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 7/11 artikkelista, s. 130-135)

Lisää aiheesta:
Talviauto 2012: Esittelyssä CITROËN C4 VTI 120 CONFORT (7.2.2012)
Citroën C4 (2004-2010) (7.4.2011)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Citroën C4-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto