Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Citroën DS4 THP 200 Sport Chic

8.9.2011

TOISTA LINJAA


Hannu Häyhä, kuva

Citroën on luonut perusmallistonsa rinnalle massasta paremmin erottuvan DS-malliston. Tämän vaihtoehtoisen linjan toinen kulkija on alempaa keskiluokkaa sivuava DS4. Tehokkaimmalla moottorilla varustettuna sen laulussa riittää kaikupohjaa vaikka Kolmannelle linjalle.

Citroën DS4:n moottorimallisto koostuu pääosin samoista voimanlähteistä kuin C4:ssä. Vain pienitehoisin versio sekä bensiini- että dieselmoottoreista on jätetty pois. Toisaalta tehokkaampaa päätä on venytetty C4:n ohi nyt koeajetun 147-kilowattisen 1,6-litraisen turboahdetun bensiinimoottorin verran.

Muut tarjolla olevat bensiinimoottorit ovat siten 1,6-litraisen vapaasti hengittävä versio ja 115-kilowattinen turbo robottivaihteistolla. Tuon vaihteiston saa myös 1,6-litraiseen turbodieseliin manuaalin vaihtoehtona. Dieselmalliston huipulla on kaksilitrainen ja 120-kilowattinen ja 340-newtonmetrinen vääntökunkku.

Tilaratkaisuiltaan DS4 on perinteinen viisiovinen perheauto. Takaovet tosin ovat jääneet muotoiluhuumassa hankalan kapeiksi.

Kuljettajan ympäristöä koristavat voimakkaat muodot omaava kojelauta sekä muhkeat nahalla verhoillut istuimet.

DS4:än on tarjolla kolme varustetasoa: Chic, So Chic ja Sport Chic.

Kahden tehokkaimman moottorin kanssa kyseessä on aina viimeksi mainittu, johon kuuluu jo valmiiksi kattavan So Chic -tason lisäksi tärkeimpinä nahkaverhoilu, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä ulkonäön yksityiskohtia piristävä paketti.

Moottoria on vaikea tunnistaa turboahdetuksi. Jos iskutilavuuden tietää, niin huikean väännön osaa kyllä yhdistää ahtimen olemassaoloon, mutta turboviivettä tai -potkua ei ajossa tunnu. Hieno perusvääntö on tarjolla aivan tuhannen kierroksen tuntumasta lähtien.

Huippuvääntö 275 Nm on käytössä välillä 1 700-4 500 r/min, ja huipputehokin on rajattu tasan 147 kilowattiin välillä 5 500-6 800 r/min.
Fiksu moottoritekniikka edesauttaa myös rajaamaan kulutuksen mielekkäälle ja suorituskykyyn nähden jopa hienolle tasolle.

Mukavuuden ja suorituskyvyn kompromissin saa sitä helpommin kuntoon, mitä matalampi painopiste autolla on. DS4:n kohdalla on kuitenkin onnistuttu melko hyvin, tiettyyn rajaan asti.

Auto kulkee hienosti suoraan, ja leveistä matalaprofiilirenkaista huolimatta vinottainen kulumaurien ylittäminen tuntuu ohjauspyörässä vain aivan hentona liikkeenä. Auto kertoo tarkkasormiselle uran olemassaolosta, mutta ei jää niitä seurailemaan - siis tasakaasulla ajettaessa.

Urissa ohjausvoimia muutteleva ominaisuus tulee esiin voimakkaiden pitkittäiskiihtyvyyksien myötä, mutta väistökokeessamme se ei vaivaa. Väistöön ajetaan tasakaasulla, ja yleensä alla on uraton alusta. Niinpä DS4 suorastaan loistaa kokeessa.

DS4 on automallina outolintu, joka etsinee tovin paikkaansa markkinoilla. Tässä moottorimallissa voimaa on kuin pienessä pitäjässä, mutta ajo-ominaisuudet eivät urheilullisuudessaan yllä aivan Golf GTI:n kaltaisen konkarin tasolle.

Suorimmat kilpailijat löytynevätkin perinteisten premium-merkkien puolelta, eli tyylitietoisten Audi A3:n tai BMW:n 1-sarjan suunnalta, joskin varustelujen vertailu niiden kanssa on vaikeaa.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 16/11 artikkelista, s. 122-127)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma citroën ds4-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto