Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Dodge Nitro 2,8 CRD SXT

12.9.2007

Tiukka ilme

Dodge oli aikanaan yksi tunnetuimmista jenkkiautomerkeistä meilläkin, mutta sitten sen myynti lakkasi koko Euroopassa. Saman konsernin autoja kyllä myytiin, mutta Chrysler-nimellä. Nyt Dodge on tulossa takaisin.

 
Matti Vuorimaa, kuva

Dodge Nitro on lähes 4,6 metrin pituinen, ja se painaa yli kaksi tonnia, joten siihen on valittu myös mittoja vastaavat moottorit. Ohjelmassa on kaksi bensiinikäyttöistä V-kuutosta, 3,7-litrainen (157 kW/214 hv) ja nelilitrainen, jossa on tehoa 194 kW eli 264 hevosvoimaa. Näistä vain tehokkaampi on Suomen tuontiohjelmassa. Koeajoautossa oli 2,8-litrainen turbodiesel, ja se vaikutti mielekkäältä ratkaisulta.

Nitro on katumaasturiksi kookas, ja siinä on myös riittävän väljät sisätilat. Tavaratila on laajennettavissa tuttuun tapaan, mutta itse perustila on auton kokoon nähden verraten pieni, vain noin 370 litraa. Useissa sedan-korisissa perheautoissa on suurempi kontti.

Bensiinimoottorin yhteydessä on aina viisivaihteinen automaattivaihteisto ja dieseliinkin sen saa, mutta toisena mahdollisuutena on kuusiportainen manuaalivaihteisto.

Koeajon perusteella voi sanoa, että Nitron diesel ja automaattivaihteisto ovat hyvä yhdistelmä. Moottori tuottaa 130 kW (177 hv) ja vääntöä komeat 460 Nm.

Kierroslukualueella 1500-3000 r/min on koko ajan yli 400 Nm:n vääntö käytettävissä, mikä tekee raskaan auton liikuttelemisesta helppoa. Vaihteistoa voi käyttää myös käsin, seikka, jota voi joissain erikoistilanteissa hyödyntää.

Nitro on takavetoinen auto, johon neliveto kytketään katkaisimella. Rakenteellisesti Nitron neliveto on niin yksinkertainen kuin mahdollista. Siitä puuttuu keskitasauspyörästö ja muut hienoudet, ja siksi sen käyttö rajoittuu vain ”hätätapauksiin”. Jatkuvaan ajoon sitä ei ole tarkoitettu, koska kaarteissa samalla nopeudella pyörivät pyörät joutuvat luistolla tasaamaan pyörimisnopeuksien eroja, ja se taas rasittaisi tekniikkaa ja huonontaisi ajo-ominaisuuksia.

Maantiellä ajettiin siis takavedolla, ja siitä osiosta Nitro selviytyi kunnialla. Se kulkee holhoamatta suoraan, ei piittaa urista ja ohjauksessa on koko ajan luonteva vaste ja tunto.

Maastossa sukulaisuus Jeeppiin tuli selvästi esille. Pyörät seurasivat pinnan muotoja tarkasti, ja jäykän taka-akselin joustovarat yllättivät laajuudellaan. Automaattivaihteiston momentinmuunnin antoi ryömintänopeuksilla sopivasti luistoa niin, etteivät moottorin kierrokset päässeet laskemaan turhan alas, vaikka nopeus pudotettiin juurakoiden ylityksessä minimiin.

LYHYT testikierros on takana. Dodge Nitrossa paljastui yrmeän ilmeen takaa sopuisasti käyttäytyvä, kaikin puolin toimiva yleisauto, jossa on nelivetovalmiutta juuri sen verran kuin mökkireissuilla voisi tarvita.

Suomi-hinnastosta löytyy kolme Nitroa. Diesel pelkästään takavetoisena maksaa 37990 euroa, testissä ollut 4x4 dieselillä ja automaatilla maksaa 44 990 euroa ja nelilitrainen V-kuusi automaatilla ja R/t-varustuksella 55 990 euroa.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 16/07, s. 52-54)

 

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Dodge Nitro-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot