Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Ford Fiesta 1,25 Trend

4.12.2008

TARKASTI VEISTELTY!


Jari Kujala, kuva

Näin innostuneesti Euroopan Fordin muotoiluvastaava Martin Smith kuvaili uutta Fiestaa. TM-koeajossa viipaloidaan uusin versio myös tarkasti, jotta nähdään, mistä uudet Fiestat on tehty.

Ford Fiestan akseliväli on säilynyt edellisen mallin kanssa samana, mutta pituutta koriin on tullut kolme senttimetriä lisää, leveyttä neljä senttimetriä ja korkeutta yksi kokonainen sentti. Fiesta kuuluu siis nelimetristen luokkaan, vaikka ei ihan siihen mittaan ylläkään (3,950 m).

Korimalleina on kolmi- ja viisiovinen, joista jälkimmäinen tulee olemaan nykysuuntauksen mukaan halutuin.

Tilat on jäsennelty niin, että neljä aikuista matkustaa mukavasti, mutta kommenteissa on eroja riippuen siitä, istuuko edessä vai takana. Takaistuin on rekisteröity kolmelle, mutta kapeutensa puolesta se on kahdelle aikuiselle mukavimmillaan, ja tällöin ohimotilakin riittää.

Fordin tutuista varusteversioista saimme koeajoon Trendin, joka täällä Suomessa edustaa perustasoa. Seuraavina tulevat Ghia, Titanium ja Sport.

Nyt hieman tehokkaampi ja vääntävämpi Fordin 1,25-litrainen Duratec-moottori tarvitsee aikaa 100 km/h nopeuteen 13,6 sekuntia. Ei nykyistä moottoriakaan huonoksi tarvitse moittia, mutta esi-isänsä sitkeys ja nöyryys siitä puuttuvat, eivätkä taloudelliset tavoitteet näytä edenneen aivan tavoitteiden mukaan.

Fiestassakin on nyt otettu käyttöön sähkötehostus hammastanko-ohjausvaihteen oheen. Taajamissa ohjaus on riittävän nopea, vain 2,6 kierrosta laidasta laitaan. Ohjaus myös palauttaa hyvin. Maantiellä tehtiin samat havainnot, mutta lisättiin vielä, että myös keskitys tapahtuu automaattisesti, niin kuin asiaan kuuluu.

Jousitus on kantava, mutta normaaleilla tienpinnoilla myös sopivan pintapehmeä. Kuitenkin nupukivetyksellä ja vastaavilla rosopinnoilla alusta välitti matkustamon puolelle tärinää ja ääntä.

PARASTA uudistuneessa Fiestassa on hyväksi testattu kolariturvallisuus ja ajovalot sekä ajettavuus laajemmin ottaen.

Lähivaloille annettiin arvosanaksi yhdeksän. Kaukovaloista arvosanaksi annettiin 10-. Upean, 175 metriin yltävän kantaman suhteen ei ollut valittamista - hienot valot kaiken kaikkiaan.

Ajonvakautusjärjestelmän luokitteleminen lisävarusteeksi ja testiautoon asennetut liian matalat renkaat jyrinöineen puolestaan eivät saaneet kiitosta. Mutta ne asiat ovat korjattavissa.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM:n 22/08 artikkelista, s. 148153)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton ford Fiesta-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto